شناسایی و دسته بندی چالشها و موانع فراگرد تجاری سازی دانش و ارائه راهکارها( مورد مطالعه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50994
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- الهام حیدری
- استاد راهنما
- علی اصغر پورعزت
- چکیده
- امروزه دانشگاهها علاوه بر پژوهش و آموزش، به ایفای نقش در جهت مأموریت جدید مشارکت در توسعه اقتصادی جامعه نیز می پردازند؛ به عبارت دیگر، امروزه تجاری سازی دانش به ضرورتی انکارناپذیر در راستای توسعه اجتماعی- اقتصادی و موفقیت برنامه های آتی جوامع تبدیل شده است. این در حالیست که هنوز دانشگاههای ایران نتوانسته اند به طور مطلوب دانش خود را تجاری نمایند. هدف این پژوهش شناسایی و دسته بندی چالش ها و موانع تجاری سازی دانش و سپس ارائه راهکار ها ییمی باشد.این تحقیق بر این مبناست که انسانها براساس تصاویری که از واقعیت دارند عمل می کنند نه براساس خود واقعیت؛ بنابراین هدف اساسی شناسایی ذهنیت های مختلف در مورد تجاری سازی دانش می باشد. به بیان دیگر انتظار می رود دیدگاههای اساتید دانشگاه به عنوان خبرگان آگاه ، به چالشها و راهکارهای فرا روی تجاری سازی دانش متفاوت است. در این راستا تحقیق حاضر درصدد است علاوه بر شناسایی موانع و راهکارها، الگوهای ذهنی اساتید را در خصوص وجود چالش ها و موانع و اهمیت آنها را شناسایی کند. یکی از بهترین روش هایی که بتواند این مهم را برای محقق برآورده سازد روش کیو می باشد. از سویی دیگر، در مراحل اجرایی این تحقیق محقق به دنبال ابزاری است که پس از شناسایی و اولویت بندی موانع تجاری سازی دانش بتواند با استفاده از گام های مطرح شده در آن ابزار، نه تنها به راهکارهای مناسب برای هر یک از موانع پی ببرد بلکه قادر شود به بررسی میزان تأثیر هر یک از راهکارها در رفع موانع بپردازد. از میان ابزارهای موجود، QFD تنها ابزاری است که امکان تحقق خواسته های فوق را فراهم می سارد. بدین منظور ابتدا چالشها و موانع بوسیله مصاحبه با نخبگان امر و بررسی ادبیات تحقیق بررسی شدند و سپس دسته بندی کیو برای مرتب سازی در اختیار نمونه انتخاب شده قرار گرفت تا آنها موانع و راهکارهای شناسایی شده در مرحله قبل را مرتب سازی نمایند. با استفاده از تحلیل عاملی کیو سه الگوی ذهنی شناسایی شد. گزاره هایی که امتیاز بالایی را در الگوهای ذهنی کسب نمودند، انتخاب شده و به ماتریس QFD منتقل شد. در نهایت از طریق خانه کیفیت ماتریس QFDو تشکیل گروه کانونی، میزان ارتباط بین موانع و راهکارها شناسایی گردید.
- Abstract
- Nowadays, besides research and education, universities fulfill their new mission, which is to participate in economic development of society; in other words, these days knowledge commercialization has become an undeniable necessity for socio-economic development and the success of future programs of societies. This is despite the fact that Iranian universities have not yet been able to commercialize their knowledge properly. The aim of this research is to identify and categorize the challenges and barriers facing knowledge commercialization and then provide solutions. This research is based on the fact that human beings act according to their subjective images of reality and not reality itself; therefore, the main aim is to identify different mentalities about knowledge commercialization. In other words, it is expected that the views of university professors, as informed experts, on the challenges facing and solutions for knowledge commercialization will be different from one another. In this regard, apart from identifying the barriers and solutions, the present study seeks to identify professors’ subjective patterns regarding challenges and barriers as well as their significance. One of the best methods for the researcher to achieve this goal is Q-Methodology. On the other hand, in the implementation stages of this research, the researcher looks for a tool, which after identifying and prioritizing the barriers of knowledge commercialization, using the steps introduced in such tool, he may not only find proper solutions for each of the barriers, but also be enabled to study the effect of each solution in removing the barriers. Among the available tools, QFD is the only one that makes it possible to fulfill the above-mentioned aims. To this end, first, the challenges and barriers were examined and categorized through interviewing the elites and studying the research literature and then Q-categories were given to the selected sample so that they may sort the barriers