تجزیه و تحلیل فرهنگ سازمانی و تعیین همسویی نظام جذب مدیریت منابع انسانی با ارزش های مطلوب فرهنگی در شرکت سهامی بیمه ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50291
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- حیدر احمدی
- استاد راهنما
- عباس منوریان
- چکیده
- هدف این پژوهش بررسی همسویی فرهنگ سازمانی و فرایند جذب مدیریت منابع انسانی در شرکت سهامی بیمه ایران است. اهمیت توجه به ارتباط بین حوزه فرهنگ سازمانی به دلایلی چون بحث جهانی¬شدن سازمان¬ها، ارتباط آن با عملکرد سازمان، منبعی برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار و عقب افتادن شرکتهای آمریکایی از ژاپنی است که محققان یکی از دلایل عمده آن را تفاوت¬های فرهنگی بین دو کشور دانسته¬اند. از طرفی دیگر اندیشمندان حوزه سازمان و مدیریت معتقدند منابع انسانی ارزشمندترین و استراتژیک¬ترین منبع برای سازمان¬ها هستند و فرهنگ سازمانی در ارتباط با منابع انسانی میتواند به عنوان منبع بسیار مهمی برای کسب مزیت رقابتی پایدار عمل نماید. پشتوانه تئوریک ارتباط بین این دو متغیر نیز تئوری تناسب فرد با سازمان است. چرا که در گذشته سازمانها تنها شخصیت افراد را مورد توجه قرار میدادند، چون مساله آنها فقط مطابقت افراد با کارهای بخصوص بود اما در سالهای اخیر این مساله که شخصیت و ارزشهای فرد تا چه حد با سازمان مطابقت دارد هم مورد توجه قرار گرفته است. زیرا امروزه برای مدیران انعطاف پذیری متقاضی در انطباق با شرایط در حال تغییر و متعهد بودن او به سازمان بیش از توانایی او در انجام یک کار خاص اهمیت دارد و این مهم از طریق جذب کارکنان متناسب با فرهنگ سازمانی میسر میگردد. در این پژوهش به بررسی تاثیر انواع فرهنگ سازمانی در چارچوب مدل ارزشهای رقابتی کوئین(همکاری تیمی، ادهوکراسی پاسخگو، سازمان عقلایی و سلسله مراتب باثبات) بر فرایند جذب مدیریت منابع انسانی (برنامهریزی منابع انسانی، کارمندیابی و گزینش) پرداخته شده است. جامعه آماری 320 نفر از سرپرستان، مدیران میانی و مدیران ارشد شرکت سهامی بیمه ایران بوده که از نظرات 173 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخابی از روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬بندی شده استفاده شد. روش پژوهش مورد استفاده در این بررسی توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. تجزیه و تحلیل داده¬ها نیز در سه بخش اصلی آزمون همبستگی، آزمون میانگین و روابط مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام گرفته است. نتایج آزمون میانگین نشان دهنده این است که انواع فرهنگ سازمانی در چارچوب مدل ارزشهای رقابتی کوئین و همچنین نظام جذب مدیریت منابع انسانی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. آزمون همبستگی نشان میدهد که از میان فرهنگ سازمانی موجود و م
- Abstract
- This study investigated aligning organizational culture and staffing process of human resource management in the Insurance Company of Iran. Given the importance of the relationship among organizational culture reasons, because of globalization, and its relationship to organizational performance in order to create a source of sustainable competitive advantage, and American company’s falling behind Japanese ones that researchers believe that one of the main reasons is the cultural differences between the two countries. On the other hand, the organization and management experts believe that human resources are the most valuable and strategic resource for organizations. Theoretical relationship between these two variables also is in line with the theory of Person–Organization Fit. In the past, organizations only considered the personality of humans because the only problem was matching people with jobs. However, in recent years, it has also become important how a person's character and values are matched with the whole organization. Since what counts to today's managers is the applicant's flexibility in adapting to changing conditions and his commitment to the organization rather than his ability to perform a particular task. This is achieved through the integration of employees with organizational culture. This study examined the impact of organizational culture types in Quinn Competing Values Framework model (cooperative team, responsive ad-hocracy, rational firm and stable hierarchy) on staffing process of human resource management (Human Resource Planning, recruitment and selection). Statistical population encompassed 320 members of supervisors, middle managers, and senior managers in Iran’s Insurance Company. The opinions of 173 members were used as a selective sample identified by stratified sampling method. The research method used for this study was descriptive-correlation and survey. Data analysis was conducted in three phases: correlation test, T-test, and re