عنوان پایاننامه
شناسایی عوامل موثر بر بروز شهر یادگیرنده در منطقه ۶ شهرداری تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت امور شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49856
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- سوده بیات
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- یادگیری از جمله مفاهیمی است که در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان سازمان و مدیریت را به خود جلب نموده است. بسیاری از سیستمهای سازمانی هم اکنون بر اساس منطق یادگیرنده بودن طراحی میشوند. چرا که سازمانها متوجه شدهاند که یادگیری مستمر در سازمان میتواند ارزش افزوده فراوانی را به دنبال داشته باشد و شانس بقای سازمان را در محیطهای پر رقابت عصر کنونی افزایش دهد. در پایان نامه حاضر به بررسی مفهوم شهر یادگیرنده پرداخته شده است و تلاش میشود تا عوامل موثر بر ایجاد شهر یادگیرنده در منطقه 6 شهرداری تهران شناسایی شوند. برای دستیابی به این هدف در ابتدا مفهوم یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده بررسی شده است. سپس چارچوب نظری تحقیق با استفاده از مطالعه تطبیقی نمونههای موجود در شهرهای سطح جهان طراحی شده است. این چارچوب شامل پنج متغیر اصلی مأموریت و استراتژی، آموزش خلاقیت ویادگیری، رهبری و توانمندسازی (مشارکت)، توسعهارتباطات و همچنین نیرویکاردانشی است. مطالعه تطبیقی همچنین نشان میدهد که برای ایجاد و استمرار شهر یادگیرنده بایستی چند نهاد اصلی در شهر به عنوان نهادهای یادگیرنده فعالیت نمایند که عبارتند از: شهرداریها، دانشگاهها، مدارس، مراکز آموزش علمی و کاربردی بزرگسالان، سازمانهای متوسط و کوچک. در ادامه با استفاده از چارچوب نظری تحقیق پرسشنامهای شامل 92 سؤال برای سنجش متغیرهای شهر یادگیرنده در هر کدام از نهادهای شهری در منطقه 6 شهرداری تهران طراحی و بین 80 نفر توزیع شد. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات این پرسشنامه بیانگر جایگاه منطقه 6 شهرداری تهران بر مبنای ابعاد شهر یادگیرنده است. بر مبنای این یافتهها، پیشنهادهایی برای توسعه شهرهای یادگیرنده در کشور ارائه شده است.
- Abstract
- Learning is one of the concepts that is recently considered by many of the researchers in fields of organization and management. Nowadays, organizations have recognized that expansion of continuous learning in companies can result in notable added value and increase in chance of sustainability in today’s super-competitive environment. In the research in hand, the concept of learning city is issued and the effort is to identify the effective elements on developing the learning city in the 6th region of Tehran city. To gain this aim, firstly, the concepts of organizational learning and learning organization are studied. Afterwards, the theoretical framework of the research is designed by using the comparative study of the samples in the urban cities worldwide. This framework consists of 5 major factor, including mission and strategy, training innovation and learning, leadership and improving ability (cooperation), communication development and also, knowledge worker. The comparative study also revealed that in order to establish and maintain the learning city, there should be several essential institutions in the city as learning institutes which comprises of municipality, education ministry, schools, universities and the education and training centers for elders. Moreover, regarding to the theoretical framework of the research, a questionnaire including 92 questions was designed to evaluate the factors of learning city in every municipal institution in 6th region of Tehran and was distributed between 80 persons. The conclusion of outcomes analysis of the questionnaires demonstrated the position of 6th municipal region of Tehran in regards to the aspects of the learning city.