تاثیر چرخه مدیریت دانش در کسب شایستگی محوریدر شرکت ایران خودرو
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50550
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- اسماعیل شعبانی
- استاد راهنما
- عباس منوریان
- چکیده
- هدف این پژوهش بررسی رابطه چرخه مدیریت دانش و کسب شایستگی های محوری در شرکت ایران خودرو می باشد. دانش ارزشمندترین و استراتژیک ترین منبع برای سازمان ها می باشد و شایستگی های محوری نیز از اجزای کلیدی دستیابی به برتری سازمانی هستند. بنابراین شناخت نسبت به چگونگی روابط بین این دو عامل تأثیرگذار بر کسب برتری سازمانی با بهکار گیری دیدگاه مبتنی بر منابع مهم و اهمیت دارد. در این پژوهش چرخه مدیریت دانش (شامل خلق، تسهیم، کاربرد و ذخیره دانش) و سه نوع شایستگی های بازاریابی، فناورانه و یکپارچگی به عنوان شایستگی های محوری مورد بررسی قرار گرفته اند. جامعه آماری 400 نفر از سرپرستان، مدیران میانی و مدیران ارشد شرکت ایران خودرو می باشد که از نظرات 198 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخابی از روش نمونه گیری طبقه بندی شده استفاده شد. روش پژوهش مورد استفاده در این بررسی توصیفی از نوع همبستگی می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز در سه بخش اصلی آزمون همبستگی، آزمون میانگین و روابط مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج آزمون میانگین نشان دهنده این است که ابعاد چرخه مدیریت دانش (خلق دانش، تسهیم دانش، بکارگیری دانش و ذخیره دانش) در شرکت ایران خودرو در وضعیت مطلوبی قرار دارند. ولی وضعیت شایستگی های محوری متفاوت می باشند؛ شایستگی های بازاریابی و یکپارچگی در وضعیت مطلوب قرار دارند و شایستگی های فناورانه در سطح متوسط قرار دارد. همبستگی میان چرخه مدیریت دانش و کسب شایستگی های محوری (در سطح خطای 1%) در شرکت ایران خودرو 566/0 می باشد که نشان دهنده رابطه مثبت و معنی داری این دو متغیر است. همچنین نتایج مدل معادلات ساختاری نشان دهنده رابطه ی علی مثبت و معنی داری میان «چرخه مدیریت دانش» و «کسب شایستگی های محوری» می باشد. این به معنی آن است که «چرخه مدیریت دانش» در حدود 71 درصد از تغییرات «کسب شایستگی های محوری» را پیش-بینی می کند.
- Abstract
- This study aims at investigating relationship between knowledge management cycle and acquiring core competencies in Iran Khodro Company (IKCO). Knowledge is the most valuable and strategic resource for organizations and core competencies are also of Key components to achieve competitive advantage. Therefore, understanding how the relations between these two factors which influence on organizational excellence with using Resource based view are important. In this research, Knowledge management cycle (including creation, sharing, application, and saving of knowledge) and three types of marketing, technological and integrative competencies have been studied. Statistical population was encompassed 400 members of supervisors, middle managers and senior managers in Iran Khodro that the opinions of 198 members were used as a selective sample identified by classified sampling method. Research method used for this study was descriptive-correlation. Data analysis was conducted in three parts: correlation test, T-test and relationships based on structural equation model. The results of T-test indicate that dimensions of knowledge management cycle in IKCO are in desirable level. But the condition of the core competencies is different; Marketing and integritive competencies are in desirable level and technological competencies are in the medium level. The correlation between knowledge management cycle and core competencies in IKCO is 0.566 (at the error level of 1%) which indicates a significant and positive relationship between the two variables. Also, the results of structural equation modeling show a positive and significant causal relationship between knowledge management cycle and core competencies. This means that knowledge management cycle can predict about 71 percent of variation in acquiring core competencies.