عنوان پایاننامه
بررسی مقایسه و توسعه مدلهای ریاضی مسیریابی وسیله حمل و نقل با رویکرد لجستیک
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2045;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51372
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- حمید حمیدی پور
- استاد راهنما
- جعفر رزمی
- چکیده
- در قوانینی که به تازگی در بسیاری از کشورها تصویب رسیده است، شرکت ها مسئول جمع آوری محصولات اسقاطی و برگشتی خود شناخته می شوند. الزامات قانونی، حساسیت های محیط زیستی و سودآوری اقتصادی، سه دسته اصلی عوامل محرک شرکت ها برای رو آوردن به برنامه ریزی، اجرا و کنترل لجستیک معکوس (RL) می باشند. در این زمینه مسأله مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) با توجه به تلاشش جهت حداقل کردن هزینه های مسیریابی و حمل ونقل، به دو دلیل اصلی مورد توجه قرار گرفته است: 1- افزایش اهمیت تجاری لجستیک معکوس 2- پیچیدگی محاسباتی مدل های مسیریابی وسیله نقلیه در لجستیک معکوس. در این تحقیق، ابتدا به بررسی و مقایسه انواع مختلف مسائل مسیریابی وسیله نقلیه پرداخته و سپس به ارائه مدلی از مسأله مسیریابی وسیله نقلیه در حوزه لجستیک معکوس پرداخته شده است. مدل ارائه شده، مدلی در زمینه مسأله مسیریابی وسیله نقلیه با همزمانی برداشت و تحویل بوده و تابع هدف آن دارای دو نوع هزینه ثابت و متغیر است. هزینه ثابت مربوط به هزینه ثابت بکارگیری هر وسیله نقلیه بوده و هزینه متغیر مربوط به هزینه متغیر هر واحد مسافت طی شده می باشد. این مدل ضمناً دارای 3 دسته محدودیت اصلی است: محدودیت حداکثر ظرفیت وسیله نقلیه، محدودیت پنجره زمانی (TW) هر مشتری و محدودیت حداکثر مسافت قابل سفر برای هر وسیله نقلیه. سپس یک سری مسائل آزماینده تصادفی تولید نموده و مدل را به کمک نرم افزار GAMS و به روش CPLEX و به کمک یک الگوریتم ابتکاری برای این مسائل آزماینده حل نموده ایم. الگوریتم ابتکاری، یک الگوریتم شبیه سازی تبریدی (SA) است. جواب اولیه این الگوریتم به وسیله الگوریتم صرفه جویی کلارک و رایت تولید شده و دارای سه نوع حرکت (move) ساختار همسایگی می باشد. نتایج حل مدل با کمک این دو روش، حاکی از توانایی این الگوریتم در حل مدل بوده است.
- Abstract
- In laws recently legislated in many countries, companies are responsible for collecting their scrapped and returned products. Legal requirements, environmental sensitivities and economical profitability are three major classes of impellent factors for factories to make them move toward planning, executing and controlling of Reverse Logistic (RL). In this field, Vehicle Routing Problem (VRP) since it tries to minimize routing and transportation costs has been taken into consideration for two reasons: 1. Increase in commercial importance of reverse logistics 2. Computational complexity of vehicle routing models in reverse logistics In this study, at first different Vehicle Routing Problems has been analyzed and compared to each other and after that a model for Vehicle Routing Problem in reverse logistics area has been presented. Model on Vehicle Routing Problem with simultaneous pick-up and delivery and the objective function have fixed and variable costs. Fixed cost is cost of using each vehicle and variable cost is cost of traversing one distance unit. In addition this model has three main constraints: maximum capacity of vehicle, each costumer time window and maximum traversable distance for each vehicle. Then some test problem has been generated and model was solved by GAMS software using CPLEX solver and by a heuristic algorithm. The heuristic algorithm is a simulated annealing algorithm. Initial solution for this algorithm is obtained by Clarke and Write saving algorithm and neighborhood structure has three moves. Results show the capability of proposed algorithm in solving the model.