عنوان پایان‌نامه

ارائه مدلی برای همراستایی بین فرآیندها و استراتژی سازمان و بررسی تاثیر آن بر عملکرد سیستم مدیریت کیفیت



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدلی برای همراستایی بین فرآیندها و استراتژی سازمان و بررسی تاثیر آن بر عملکرد سیستم مدیریت کیفیت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی - تولید
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69771
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    سمانه جوکار
    استاد راهنما
    محمدرضا مهرگان

    اگرچه در سال های اخیر توجه کافی به اهمیت هم راستایی استراتژیک به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت سازمان ها انجام گرفته است، تحقیقات انگشت شماری به بررسی رابطه همراستایی بین استراتژی و فرآیندهای سازمانی و نقش آن روی عملکرد سیستم های مدیریتی سازمان ها به ویژه سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 که اجرا و پیاده سازی آن برای سازمان ها بسیار هزینه بر و زمانبر می باشد، پرداخته است.برای آنکه کسب¬وکاری عملکرد اثربخشی داشته باشد و به اهدافش دست یابد، باید فرآیندهای آن با استراتژی¬اش همراستا بوده و آن را پشتیبانی کنند. در این تحقیق تلاش شده تا مدلی کاربردی برای همراستایی بین فرآیندها و استراتژی سازمان های دارای گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO9001توسعه داده شود به نحوی که موجب ارتقاء عملکرد سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 شرکت ها شود. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی از نوع مطالعه موردی چندگانه است. برای انجام مطالعه موردی چندگانه از روش آمیخته که ترکیبی از روش های کمی و کیفی است استفاده شده است و به منظور انجام بخش کیفی از ابزار مصاحبه عمیق و تکنیک تحلیل تم و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه و تکنیک DEMATELاستفاده شده است. با استفاده از روش مطالعه موردی چندگانه و بر پایه داده¬های جع¬آوری شده در ده شرکت ایرانی مدلی توسعه داده شده که الگویی از همراستایی میان استراتژی و فرآیند را نمایش میدهد. نتایج تحقیق نشان می دهد، رابطه مثبت و معناداری میان همراستایی فرآیند و استراتژی و عملکرد سیستم مدیریت کیفیت ISO9001، وجود دارد.
    Abstract
    Although in recent years, attention to importance of strategic alignment as a key factor in the success of the organization is done, few studies examined the relationship between strategic alignment and organizational processes and their impacts on the organizations management systems performance especially, quality management system which its implementation is costly and timeconsuming for the organizations. In order to a business have an effective performance and to achieve its goals, its processes must align with strategy and support them. In this study is tried to develop a Practical Model for alignment between processes and strategies to organizations certified quality management system ISO9001 In a way that improve the performance of the Company's quality management system ISO9001. The current study from objective point of view is applied and from its information gathering method point of view is a descriptive research of multiple case studies. In order to conduct a multiple case study, we have used the mixed method which is a combination of qualitative and quantitative methods, and in order to conduct the qualitative section, we have used tools of depth interview and theme analysis technique, and in quantitative section, we have used tools of questionnaire and DEMATEL method. By using multiple case study based on data collected from Ten Iranian Company, A model has been developed that shows a pattern of alignment between strategy and process. The results show there is a significant positive relationship between alignment of process, and strategy and quality management system ISO9001 performance.