ارائه یک سیستم پشتیبانی از تصمیم فازی برای بررسی میزان تمایل کارکنان به ترک خدمت در صنعت ارتباطات سیار ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52418
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- نادر سیدکلالی
- استاد راهنما
- محمدرضا مهرگان
- چکیده
- همه ساله سازمانها هزینههای هنگفتی را بابت ترک خدمت داوطلبانه کارکنان خود متحمل میشوند؛ از این جهت ضروری است تا سازمانها عنایت ویژهای به استراتژیهای حفظ و نگهداری کارکنان خود داشته باشند. هدف پژوهش حاضر ارائه یک سیستم استنباط فازی (FIS) برای بررسی ترک خدمت در میان دانشگران متخصص اطلاعات و ارتباطات در صنعت ارتباطات همراه کشور ایران است. به این منظور پس از بررسی ادبیات موضوع و اخذ نظر خبرگان، با استفاده از تحلیلهای آماری، یازده متغیر سن، سطح تحصیلات، تصدی سازمانی، جنسیت، حقوق، ابهام نقش، تنوع وظیفه، رضایت شغلی، گزینههای شغلی، رئیس بد و عدالت در پاداش به عنوان ورودیهای مدل تعریف شدند و قوانین استنباط نیز براساس روشهایی نظیر نقشههای شناختی فازی و گروه کانونی تدوین گردید. مدل حاصل شده امکان پیشبینی ترک خدمت را به ازای ورودیهای مختلف امکانپذیر میسازد. با این وصف مدیران و برنامهریزان سازمانی میتوانند از سیستم استنباط فازی ترک خدمت، به منظور پشتیبانی تصمیمگیری و تهیه استراتژیها و برنامههای نگهداری استفاده نمایند.
- Abstract
- Every year organizations pay enormous expenses for employees’ voluntary turnover; therefore it is necessary that organizations pay particular attention to the strategies for retention of their employees. The aim of the present study is to present a fuzzy inference system (FIS) for assessing employee turnover among ICT knowledge workers in Iran’s mobile communications industry. To this end, after reviewing the literature of the subject and seeking the experts’ opinions, by using statistical analyses, eleven variables of age, level of education, organizational tenure, sex, salary, role ambiguity, task variety, career satisfaction, career alternatives, bad boss and fairness of the reward were defined as model inputs and inference rules were also developed based on methods such as fuzzy cognitive maps and focus group. The resulted model makes it possible to predict turnover for various inputs. Therefore, organizational managers and planners can use fuzzy inference system for turnover in order to support decision-making and prepare retention strategies and plans.