ارایه مدلی مفهوم عوامل حیاتی موثر بر موفقیت/ شکست اجرای تصمیمات استراتزیک با استفاده از نگاشت شناختی در شرکت ملی گاز ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53275
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمدرضا اخوان انوری
- استاد راهنما
- محمدرضا مهرگان
- چکیده
- شرایطِ به شدت متغیر محیط و رقابتهای فزاینده میان شرکتهای بزرگ و کوچک در فضای کنونی کسبوکار جهان، مدیران را وادار میکند تا هر روزه تصمیمات مدیریتی جدیدی را اتخاذ کنند. با بررسی فعالیتهای گوناگون مدیریت، مشاهده میشود که جوهرهی تمامی فعالیتهای مدیریت، تصمیمگیری است. تصمیمگیری از اجزای لاینفک مدیریتی است که در تمامی وظایف مدیریت از جمله تعیین خطمشیهای سازمان، طراحی سازمان، تدوین اهداف، انتخاب، ارزیابی، و به طور کلی در سرتاسر سازمان به نحوی نمود پیدا میکند. یکی از انواع تصمیمگیری و قلب فرایند استراتژیک، تصمیمگیری استراتژیک است. تصمیمگیری استراتژیک بسیار حائز اهمیت و حیاتی است به این دلیل که شامل آن دسته از تصمیمات بنیادینی میگردد که مسیر اصلی یک شرکت را شکل میدهد. همچنین یکی از بزرگترین چالشهای فراروی مدیران و تصمیمگیرندگان سازمانی، پیادهسازی تصمیمات استراتژیک میباشد؛ چرا که، بسیاری از تصمیمات استراتژیک با تمام حساسیتهایی که پیش از اتخاذ آنها صورت میگیرد در مرحلهی پیادهسازی و اجرا با موفقیت/شکست مواجه میشوند. با توجه به نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی و تأثیر آن در اقتصاد جهانی انتظار میرود صنعت گاز در جهان و استفاده از گاز به عنوان یک انرژی جایگزین، از اهمیت دوچندانی برخوردار شود. بنابراین شناسایی تصمیمات استراتژیک این صنعت توجه روزافزون مدیران و محققان را به خود جلب کرده است. از اینرو پژوهش حاضر در سه مرحلهی متوالی صورت گرفته است. در مرحلهی نخست اقدام به شناسایی و اولویتبندی مهمترین تصمیمات استراتژیک در صنعت گاز کرده است. در مرحلهی دوم به بررسی عوامل کلیدی موفقیت/شکست پیادهسازی مهمترین تصمیمات شناسایی شده در مرحلهی پیشین میپردازد. در نهایت و در مرحلهی سوم، با استفاده از نگاشت شناختی (نقشهنگاری علّی) روابط علت و معلولی این عوامل با هم و نحوهی تأثیرگذاری آنها بر موفقیت/شکست پیادهسازی تصمیمات استراتژیک (مهمترین تصمیم مرحلهی نخست) صنعت مدلسازی شده است.
- Abstract
- Extremely varying environmental conditions and increasing competition among large and small companies in the current global business environment compel managers to constantly make new managerial decisions. By examining various management activities, it is observed that decision-making is the essence of all management activities. Decision-making is an integral part of management which appears in all management tasks including determining organization policies, organization design, goal setting, selection, evaluation and across the board. One type of decision-making which underpins the core of strategic process is strategic decision-making. Strategic decision-making is very vital and significant because it includes those fundamental decisions which form the main direction of a company. Also one of the biggest challenges facing enterprise managers and decision makers is implementation of strategic decisions, because in spite of all the sensitivity prior to making them, many strategic decisions face with success/failure at implementation and execution stage. Given the fluctuations of oil price in international markets and its effect on global economy, it is expected that gas industry and use of gas as an alternative [source of] energy will become more important. Therefore, identification of strategic decisions in this industry has attracted increasing attention of managers and researchers. Therefore, this research has been conducted in three successive steps. The first step was identifying and evaluating the most important strategic decisions in the Gas Industry. The second step was investigating the critical success/failure factors of implementation of the most important strategic decisions (identified in the first step). Finally in the third step, using cognitive mapping (causal mapping), cause and effect relationships of these factors with one another and their impact on success/failure of implementation of strategic decisions (the most important decision of the fi