عنوان پایان‌نامه

ارایه مدلی مفهوم عوامل حیاتی موثر بر موفقیت/ شکست اجرای تصمیمات استراتزیک با استفاده از نگاشت شناختی در شرکت ملی گاز ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه مدلی مفهوم عوامل حیاتی موثر بر موفقیت/ شکست اجرای تصمیمات استراتزیک با استفاده از نگاشت شناختی در شرکت ملی گاز ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53275
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۰

    شرایطِ به شدت متغیر محیط و رقابت‏های فزاینده میان شرکت‏های بزرگ و کوچک در فضای کنونی کسب‏وکار جهان، مدیران را وادار می‏کند تا هر روزه تصمیمات مدیریتی جدیدی را اتخاذ کنند. با بررسی فعالیت‏های گوناگون مدیریت، مشاهده می‏شود که جوهره‏ی تمامی فعالیت‏های مدیریت، تصمیم‏گیری است. تصمیم‏گیری از اجزای لاینفک مدیریتی است که در تمامی وظایف مدیریت از جمله تعیین خط‏مشی‏های سازمان، طراحی سازمان، تدوین اهداف، انتخاب، ارزیابی، و به طور کلی در سرتاسر سازمان به نحوی نمود پیدا می‏کند. یکی از انواع تصمیم‏گیری و قلب فرایند استراتژیک، تصمیم‏گیری استراتژیک است. تصمیم‏گیری استراتژیک بسیار حائز اهمیت و حیاتی است به این دلیل که شامل آن دسته از تصمیمات بنیادینی می‏گردد که مسیر اصلی یک شرکت را شکل می‏دهد. همچنین یکی از بزرگترین چالش‏های فراروی مدیران و تصمیم‏گیرندگان سازمانی، پیاده‏سازی تصمیمات استراتژیک می‏باشد؛ چرا که، بسیاری از تصمیمات استراتژیک با تمام حساسیت‏هایی که پیش از اتخاذ آنها صورت می‏گیرد در مرحله‏ی پیاده‏سازی و اجرا با موفقیت/شکست مواجه می‏شوند. با توجه به نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی و تأثیر آن در اقتصاد جهانی انتظار می‏رود صنعت گاز در جهان و استفاده از گاز به عنوان یک انرژی جایگزین، از اهمیت دوچندانی برخوردار شود. بنابراین شناسایی تصمیمات استراتژیک این صنعت توجه روزافزون مدیران و محققان را به خود جلب کرده است. از این‏رو پژوهش حاضر در سه مرحله‏ی متوالی صورت گرفته است. در مرحله‏ی نخست اقدام به شناسایی و اولویت‏بندی مهم‏ترین تصمیمات استراتژیک در صنعت گاز کرده است. در مرحله‏ی دوم به بررسی عوامل کلیدی موفقیت/شکست پیاده‏سازی مهم‏ترین تصمیمات شناسایی شده در مرحله‏ی پیشین می‏پردازد. در نهایت و در مرحله‏ی سوم، با استفاده از نگاشت شناختی (نقشه‏نگاری علّی) روابط علت و معلولی این عوامل با هم و نحوه‏ی تأثیرگذاری آنها بر موفقیت/شکست پیاده‏سازی تصمیمات استراتژیک (مهم‏ترین تصمیم مرحله‏ی نخست) صنعت مدلسازی شده است.
    Abstract
    Extremely varying environmental conditions and increasing competition among large and small companies in the current global business environment compel managers to constantly make new managerial decisions. By examining various management activities, it is observed that decision-making is the essence of all management activities. Decision-making is an integral part of management which appears in all management tasks including determining organization policies, organization design, goal setting, selection, evaluation and across the board. One type of decision-making which underpins the core of strategic process is strategic decision-making. Strategic decision-making is very vital and significant because it includes those fundamental decisions which form the main direction of a company. Also one of the biggest challenges facing enterprise managers and decision makers is implementation of strategic decisions, because in spite of all the sensitivity prior to making them, many strategic decisions face with success/failure at implementation and execution stage. Given the fluctuations of oil price in international markets and its effect on global economy, it is expected that gas industry and use of gas as an alternative [source of] energy will become more important. Therefore, identification of strategic decisions in this industry has attracted increasing attention of managers and researchers. Therefore, this research has been conducted in three successive steps. The first step was identifying and evaluating the most important strategic decisions in the Gas Industry. The second step was investigating the critical success/failure factors of implementation of the most important strategic decisions (identified in the first step). Finally in the third step, using cognitive mapping (causal mapping), cause and effect relationships of these factors with one another and their impact on success/failure of implementation of strategic decisions (the most important decision of the fi