عنوان پایان‌نامه

تخمین رطوبت لایه اساس جاده به وسیله روش رادار نفوذی زمین(GPR)



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تخمین رطوبت لایه اساس جاده به وسیله روش رادار نفوذی زمین(GPR)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49603;کتابخانه موسسه ژئوفیزیک شماره ثبت: 717
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    پیمان یوسفی
    استاد راهنما
    بهروز اسکوئی

    با توجه به اهمیت و دقت بالای روش رادار نفوذی زمین (GPR ) در مطالعات ژئوفیزیکی کم عمق و با پیشرفت سریع این روش در دهه اخیر، امروزه از آن در مطالعات مختلف مهندسی راه سازی استفاده های فراوانی می شود. بدلیل تاثیر بالای میزان رطوبت بر استحکام جاده و ضرورت آگاهی از تغییر تراکم پذیری خاک و ساختمان قشر بستر، کاربرد روش GPR در مراحل گسترش و تقویت جاده، امری مفید می باشد. در طی این مطالعه، ابتدا با برداشت داده های GPR در راستای جاده شیراز-صفاشهر، ضخامت لایه های تشکیل دهنده جاده و میزان رطوبت آنها با استفاده از ضریب دی الکتریک تعیین شده است. در ادامه نتایج بدست آمده از روش GPR و مقادیر اندازه گیری شده از نمونه های گمانه گیری با یکدیگر مقایسه شده اند. در ادامه نتایج بدست آمده از دو روش و با استناد به مطالعات گذشته، فرمول های تجربی استخراج شده است که این نتایج نشان می دهد که زمان سیر رفت و برگشت بازتاب های GPR می تواند تحت شرایط عادی برای تخمین رظوبت لایه های اساس و زیراساس به کار برده شود. کلید واژه: رادار نفوذی زمین، لایه اساس، لایه زیراساس و میزان رطوبت.
    Abstract
    In the recent decade, the importance and accuracy of the ground penetrating radar (GPR) method in the near surface geophysical studies has increased because of technological and software development. Now, it is widely used in different road construction engineering studies. The crucial effect of the water content on the strength of road, necessity to detect the changes in compactibility of the soil and the construction of the base layer are the applications of the GPR in the road construction and enhancement stages. In this study, the thickness of the road layers and the amount of moisture are estimated along Shiraz-Safashahr road by dielectric factor and then, the results of the GPR and measurement of cores sampels are compared with each other.Comparison of two measurmnts, experimental formulas with respect to the previous studies where This results show that the traverse time of the reflected wave of the GPR can generally be used for the evaluation of the base and sub base layers moisture. Keywords: base layer, Ground Penetrating Radar, moisture and sub base layer