عنوان پایاننامه
تلفیق توموگرافی بازتابی- عبوری و مقایسه آن با توموگرافی بازتابی و عبوری درمنطقه لرستان
- رشته تحصیلی
- ژئوفیزیک - زلزله شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55118;کتابخانه موسسه ژئوفیزیک شماره ثبت: 792
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- نعیمه السادات مقدسی
- استاد راهنما
- حسین هاشمی شاهدانی
- چکیده
- توموگرافی زمان سیر لرزهای، روشی مناسب برای بازسازی مدل سرعتی زیر سطح زمین است. روش تلفیق توموگرافی زمان سیر عبوری و بازتابی، یک روش بینابینی توموگرافی تک فازی و چند فازی محسوب میشود. در این مطالعه با استفاده از روش توموگرافی زمان سیر، سعی در بدست آوردن مدل سرعتی برای سه نوع داده زمین لرزههای محلی، دادههای لرزه بازتابی و دادههای تلفیقی (عبوری و بازتابی)، شده است. دادههای مورد استفاده در توموگرافی زمان سیر عبوری، شامل زمینلرزههای محلی ثبت شده در بازه زمانی بین سالهای 2006 تا 2011، در عرض جغرافیایی 32 تا 35 و طول 47 تا 49 درجه، در منطقه لرستان میباشند. همچنین، از دادههای خام یک خط لرزهای در منطقه مورد مطالعه که توسط شرکت نفت برداشت شده، استفاده شد و مدل سرعتی بر اساس دادههای بازتابی بدست آمد. پس از انجام تصحیحات، دادههای بازتابی به فرمت دادههای زلزله ورودی کار توموگرافی زمان سیر عبوری تبدیل گردید. ابتدا مدل سرعتی یکبعدی و سپس نتایج حاصل از وارون سازیهای سهبعدی با استفاده از دادههای زلزله به تنهایی و دادههای تلفیقی در منطقه، بررسی گردید و همانطور که انتظار میرفت، مدل سرعتی بدست آمده از دادههای تلفیقی از کیفیت بالاتری برخوردار بود. برای اثبات این موضوع، آنومالیهای سرعتی بدست آمده براساس دادههای زلزله و دادههای تلفیقی مقایسه و میزان خطا در حین مراحل توموگرافی بررسی گردید. مقایسه دیگری نیز بین مدلهای سرعتی بدست آمده از دادههای تلفیقی و بازتابی در راستای خط لرزهای، به وسیله محاسبه مقطعهای بعد از مرحله مهاجرت برای هر دو نوع داده انجام شد. در مدل حاصل از دادههای تلفیقی، پیوستگی بیشتر بازتاب کنندهها و وضوح بالای آنها به خصوص در نقاطی که مدل سرعتی بازتابی ابهامات زیادی داشت، مشاهده شد.
- Abstract
- Travel time tomography is a suitable method to reconstruct underground structure of the Earth. Transmission-Reflection travel time tomography can be considered as an intermediate method between single phase and multiphase travel time tomography. In this study, at first, velocity models for three types of data including earthquakes, seismic and combined data (earthquake + converted seismic data) were calculated. Data of the earthquakes used here, is related to latitude of 32 to 35 degree and longitude of 47 to 49 degree between years 2006 to 2011in the region of Lorestan. Seismic data were recorded along a linear array by Iranian Petroleum Company. In this project after some corrections, the format of seismic data converted to earthquake format, as ingoing data for travel time tomography methods. Here, the 1D velocity model and the results of 3D inversion by using only the data of earthquakes were analyzed individually and another velocity model based on reflected data along a selected seismic line was calculated during data processing sequence. As expected, the velocity model obtained from combined data shows a better quality. For proving this issue, velocity anomalies obtained from travel time tomography, earthquake and combined data were compared. The results showed more accurate velocity anomalies around the seismic line and significant reduction in the errors for all iterations in the manner of using combined data. After that, created velocity models from seismic and combined data were compared for the sections of their post migration. The results obtained from combined data indicate a better clarity (resolution) and state of being more continuous for the reflectors especially, in the parts with more ambiguities. This method imply that, the resolution of velocity models increases, in comparison with the ones obtained from each of seismic and earthquake data.