تاثیر باز خورد بر روند اصلاح نگارش زبان آموزان ایرانی زبان ژاپنی
- دانشجو
- زینب شکرابی
- استاد راهنما
- معصومه احمدی شیرازی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان ژاپنی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1499/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50255
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
- چکیده
- هدف از این تحقیق بررسی تاثیر انواع بازخورد بر سه مقوله نحوی (حرف اضافه، وجه وصفی، گروه اسمی) نگارش ژاپنی زبان آموزان ایرانی ، هم چنین رسیدن به روشی مناسب به منظور ارتقای سطح نگارش ژاپنی زبان آموزان ایرانی بوده است. بر این اساس، نوزده نفر از زبان آموزان مرکز آموزشهای آزاد دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران انتخاب و به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. در این ارتباط هشت موضوع انشا که همگی از نوع توصیفی می باشد انتخاب و از زبان آموزان خواسته شد درباره آنها انشا بنویسند. زبان آموزان گروه کنترل بدون دریافت هیچ گونه بازخوردی به نگارش پرداختند ولی زبان آموزان گروه تجربی به ازای هر موضوع انشا، دوبار به نگارش پرداختند. به این صورت که زبان آموزان پس از دریافت بهزخورد مورد نظر به نگارش بار دوم می پرداختند. در این تحقیق انواع بازخورد از جمله بازخوردهای مستقیم، خط تاکید، کدگذاری و ترجمه مورد استفاده قرار گرفته است . در نتیجه چنین حاصل شد که بازخورد بر اصلاح خطاهای نگارش ژاپنی زبان آموزان ایرانی موثر است. هم چنین در مقایسه با سه بازخورد غیرمستقیم از جمله خط تاکید ، کدگذاری و ترجمه که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته، بازخورد مستقیم تاثیرکذار است. در بین این سه نوع بازخورد غیرمستقیم نیز، فقط بازخورد خط تاکید بر مقوله وجه وصفی در روند اصلاح نگارش ژاپنی زبان آموزان ایرانی موثر واقع شده است و سایر انواع بازخورد غیرمستقیم به کار رفته در این تحقیق تاثیرگذاری نداشته اند. هم چنین نتایج نشان داد که گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل از کنش نوشتاری بهتری برخوردار است. به علاوه برخلاف تحقیقاتی که در گذشته موید کمرنگ بودن تاثیر بازخورد بر اصلاح حروف اضافه بوده است، این تحقیق بیانگر این مطلب است که اصلاح حروف اضافه با توجه به نوع بازخورد تغییر می یابد.
- Abstract
- چکیده به ژاپنی دارد