عنوان پایان‌نامه

مضمون طرد شده در دو اثر برنارد ماری کلتس(روبرتو زوکو و نبرد سیاه و سگها)



    دانشجو در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مضمون طرد شده در دو اثر برنارد ماری کلتس(روبرتو زوکو و نبرد سیاه و سگها)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان وادبیات فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1533/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51735
    تاریخ دفاع
    ۲۲ شهریور ۱۳۹۰

    بررسی مضمون طرد شده موضوع این پایان نامه است. سعی بر این بوده دورنمایی از مضمون مورد نظر در دو اثر نمایشی، همراه با شناسایی علل موثر این پدیده در زندگی اجتماعی ارائه داده شود. مفاهیم نژاد، طبقه اجتماعی، همینطور تمایلات شخصی همچون مانعی جدید برای گردهم آوردن برخی و جدا نمودن برخی دیگر از انسانها، از مسائل عمده مضمون طرد شده می باشند. بعبارت دیگر، روحیات منفی فاصله ای از واقعیت ایجاد میکنند و فرد را از داشتن وضوح ذهنی محروم می سازند. این ناتوانی دائم الحضور که گاه ناشی از روحیه شخص است می تواند خود برآمده از ناامیدی ای پایدار باشد. تضاد میان شخصیت ها از دیگر مولفه های تئاتر کلتس است که در آن خرد و نابخردی، امتناع از معامله همراه سرشت مذاکره گر و فرهنگ آفریقا که در آن افراد هویتی جمعی دارند و فرانسویان که در جدا افتادگی روحی نسبت به هم بسر می برند، قرار گرفته است. تنش تراژیک معنی داری بر آن است که آدمیان براستی انتخابی در کنشهایشان نداشته و اسیر مقتضیات، از جمله طبیعت شخص خود هستند. بخش دوم این تحقیق به فضای طرد شدگی می پردازد. از آنجائی که اولین اثر در آفریقا، در دل کارگاهی که دیده بانان محاصره اش کرده اند قرار گرفته، خود به وضوح بیانگر وضعیت طرد شده است. روبرتو زوکو نیز کمتر از اثر نخستین گویا نیست، زیرا فضای رویداد در این اثر، خانه، زندان و محله روسپیان است که در آن منطق تعلقات سرزمینی بطور دائم حکومت می کند. بر اساس این منطق، موانع مادی و ذهنی بهم می آمیزند و گونه ای صمامت متقابل، مرزهای جغرافیائی را تکمیل می کنند. اینجا امیدها بر باد رفته و قربانی و دژخیم بر عدم توافق هم عقیده اند. این تحقیق برآن بوده تا امکانات واقعی و تخیلی را، همراه با رویکردی نظری و معطوف به وقایع در تئاتر کلتس نشان دهد.
    Abstract
    L’exclusion est le thème de ci-présent travail. Nous avons essayé de donner une vision panoramique de la question tout en en recherchant les raisons principales. Des questions de la race, des classes sociales et des propensions personnelles sont à l’origine de nouvelles barrières. Des humeurs positives et négatives s’ajoutent à une situation de départ pour créer un recul face à la réalité et pour détruire la clairvoyance. L’incapacité omniprésente provenant d’une désespérance persistante et dévastatrice. La rencontre des personnages opposés est l’une des caractéristiques du théâtre de Koltès où coexistent la sagesse et l’ignorance, le refus d’échange et la volonté de négocier, la culture africaine où les individus ont une identité collective, et les français qui trainent dans une parfaite dissonance. Une tension tragique significative tient à dire que les hommes n’aient vraiment pas de choix dans leurs actes et les contraintes des situations règnent sur leur monde. Une deuxième partie de ce travail a été consacrée aux espaces de l’exclusion et ceux de rencontre dans le théâtre de Koltès. La première pièce, étant inséré son histoire au sein d’un chantier des travaux publics, isolé par des sentinelles et des miradors et situé en Afrique, en parle explicitement. ROBERTO ZUCCO n’en est pas moins expressif, quand elle crée pour l’espace signifiant, de la maison, de la prison, du quartier des prostituées où règne constamment la logique de territoire. D’après Cette logique les barrières matérielles et mentales se mêlent pour qu’un mutisme réciproque s’ajoute aux frontières géographiques. Ici, les espoirs sont déjoués et la victime et le bourreau sont d’accord sur le désaccord. Cette recherche s’est efforcée d’établir une parallèle entre les deux dispositions réelle et imaginaire du théâtre de Koltès, dans un agencement croisé, théoriquement et dans les faits.