عنوان پایاننامه
حل یک مساله مکان یابی هاب با محدودیت ظرفیت در محیط فازی با یک الگوریتم کارامد
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2003;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50143
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- سمیه شیری
- استاد راهنما
- رضا توکلی مقدم
- چکیده
- افزایش روز افزون تعداد مبادی و مقاصد از یک سو و افزایش حجم تعاملات آنها از سوی دیگر، اهمیت طراحی شبکه-های هاب و گره های غیر هاب را نمایان می سازد. در این ساختار به جای برقراری ارتباط کامل میان تمام مبادی و مقاصد، گره های هاب جهت انتقال غیر مستقیم جریان انتخاب می شوند. هاب ها با متمرکز نمودن جریان دریافتی از گره های تخصیص یافته به آنها، امکان استفاده از ارتباطات طولانی تر، با هزینه انتقال جریان کمتر را فراهم می کنند. مطابق با رویکرد p-هاب میانه، تعداد p گره از میان گره های شبکه جهت تاسیس هاب، به نحوی انتخاب می شوند که مجموع هزینه های حمل و نقل کل جریان حداقل گردد. بدین ترتیب کاربرانی که در نقاط پراکنده و دور افتاده مستقر شده اند، دسترسی مناسبی به هاب ها ندارند در حالی که در رویکرد p-هاب مرکز، تعداد p گره جهت تاسیس هاب، به نحوی انتخاب می شوند که بیشترین فاصله میان گره های شبکه حداقل گردد. اگر چه این رویکرد سطح مطلوبی برای کاربران فراهم می-کند، اما به علت عدم توجه به مجموع هزینه های حمل و نقل، اغلب منجر به ساختاری پرهزینه می گردد. در این پایان نامه، برای غلبه بر این نقیصه ها، رویکرد سنترم برای نخستین بار در مکان یابی هاب در نظر گرفته می شود. این رویکرد مفاهیم کلاسیک p-هاب میانه و p-هاب مرکز را به عنوان حالات خاص در بر می گیرد. از سوی دیگر، مدل مربوطه سعی در تعدیل میزان جریان ورودی به هاب ها دارد. همچنین بدلیل عدم قطعیت ذاتی در تقاضاها و پارامتر تعدیل ظرفیت، این پارامترها به صورت اعداد فازی در نظر گرفته شده اند. همچنین با استفاده از الگوریتم تکامل دیفرانسیلی ، روش حلی برای مدل ارائه گردیده است که برای بررسی کارایی و عملکرد آن و مدل پیشنهادی، نتایج آن در مقایسه با نر م افزار بهینه سازی در اندازه-های کوچک و جداگانه در اندازه های متوسط و بزرگ مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
- Abstract
- Increasing growth in interacting origin-destination and level of interactions shows importance of designing Hub-and-Spoke network. In this structure, hubs are selected to transfer flow indirectly. Hub facilities provide possibility of exploit larger links with cheaper flow cost unit using flow agglomeration. According to the p-hub median approach, p nodes are selected to establish hub minimizing total transportation cost. Thus, cooperation of all users to achieve an optimal network is an essential task. So, further located nodes have inappropriate accessibility to the hub facilities. While in p-Hub center approach, p nodes are selected to establish hub so that longest path in network is minimized. Although, this approach prepared desirable level of service for the users, but it may leads to costly structure. In this thesis to solve these problems, p-hub centrum model for the first time in hub location is defined. This model includes concepts of p-hub median and p-hub center as particular cases. On the other hands, the model has tried to balance the unprocessed incoming ?ow to each hub. Furthermore, due to the inherent uncertainty in demand and capacity balance, these parameters are considered as fuzzy numbers. For solving the problem, differential evolution algorithm is used. To evaluate performance and efficiency of the model and solution method, the results are compared with optimization software in small size and in medium and large sizes have been analyzed separately.