عنوان پایان‌نامه

مقایسه بین تصمیم گیری کارآفرینان و سایرین از نقطه نظر اثرات فریمینگ



    دانشجو در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه بین تصمیم گیری کارآفرینان و سایرین از نقطه نظر اثرات فریمینگ" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 132;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51071
    تاریخ دفاع
    ۱۲ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    امیر امامی
    استاد راهنما
    کامبیز طالبی

    پژوهش حاضر به بررسی مقایسه قضاوت و تصمیم گیری کارآفرینان و غیر کارآفرینان ازنقطه نظراثرات قالب دهی اختصاص دارد.دو متغیر عمده این تحقیق اثرات قالب دهی(متغیر مستقل) و تصمیم گیری و قضاوت کارآفرینان و غیر کارآفرینان(متغیر وابسته) می باشد.به عبارت دیگر در این تحقیق با بکار گیری انواع مسائل قالب دهی و حسابداری ذهن با موضوعات متنوع(عمومی و خاص مسائل کارآفرینان)، قضاوت و تصمیم گیری کارآفرینان را به چالش کشیده است. برای انجام این تحقیق، اطلاعات لازم به وسیله پرسشنامه و مصاحبه از 60 نفر از کارآفرینان و 60 نفر از غیر کارآفرینان جمع آوری گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نمونه آماری این تحقیق همگی از کارآفرینان و غیر کارآفرینان استان تهران در صنایع مختلف بوده اند.معیار گزینش کارآفرینان و غیر کارآفرینان دو شاخص عمومی و خاص است که از ادبیات حوزه کارآفرینی الگوبرداری شده است.برای بررسی پایایی پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده گردید که ضریب آلفا معادل 80% می باشد. برای انجام مقایسه مورد نظر، پاسخ های کارآفرینان در پرسشنامه مثبت و منفی با پاسخ های غیر کارآفرینان در پرسشنامه مشابه مورد تجزبه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش در قالب دوازده نتیجه گیری ارائه شده است.از مهمترین یافته های این تحقیق ، دیدگاه مثبت کارآفرینان نسبت به مسائل کسب و کار در هر دو حالت منفی و مثبت است. کارآفرینان کمتر از غیر کارآفرینان تحت تاثیر اثرات قالب دهی و حسابداری ذهن قرار گرفته اند در این میان ویژگی ریسک پذیری متعادل و تحلیل گری آنها از مهمترین عوامل قرار نگرفتن تحت تاثیر اثرات قالب دهی می باشد. اگرچه در بعضی از قالب ها مانند اثر هزینه بخشش کارآفرینان بیشتر از سایرین تحت تاثیر اثر قالب دهی قرار گرفته اند. واژگان کلیدی: اثرات قالب دهی، حسابداری ذهن، قضاوت و تصمیم گیری در شرایط ریسک و عدم اطمینان، مکاشفه، سوء گیری شناختی ، کارآفرین
    Abstract
    Current study tries to enhance our understanding of Entrepreneurs’ and non-entrepreneurs’ judgment and decision making under uncertainty based on Framing Effects. In this Research, a variety of cognitive biases in different valence framing (general and entrepreneurial issues) according to the mental accounting are applied. This research yields valuable outcomes about entrepreneurs’ intuition that has not been yet considered in previous works. Two main variables of the research are (I) Framing effects as the independent variable and (II) entrepreneurs’ and non-entrepreneurs’ judgment and decision as the dependent. The results were dug out by a quantitative method from 120 examinees (60 entrepreneurs and 60 non-entrepreneurs). The findings are described in eleven parts. Based on the result of the research, entrepreneurs have fewer tendencies to the Framing effects. Task framing, endowment effects, and aggregation and segregation of the information do not affect entrepreneurs’ decisions while non-entrepreneurs have a strong tendency to these biases. In addition, sunk cost and extra cost effect influence entrepreneurs’ decision making. Entrepreneurs’ analytical mind set is the core reason to avoid many mental accounting traps in the decision making process. Keywords: Framing Effects, Mental Accounting, Decision Making, Uncertainty, Cognitive Biases, Entrepreneurs