شناسایی تاثیر روند خصوصی سازی بر توسعه محیط کارآفرینانه در استان تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 373;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56133
- تاریخ دفاع
- ۳۱ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- رفیعه رازبانی
- استاد راهنما
- سیدمصطفی رضوی
- چکیده
- یکی از الزامات رشد اقتصادی، آسان سازی فضای کسب وکار است. همچنین یکی از پیش زمینه های اجرایی شدن سیاست های کلی اصل 44، اعمال سیاستهای مربوط به اصلاح فضای کسب وکار است(مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،1385). مساله اساسی این است که موفقیت اعمال سیاستهای کلی اصل ?? قانون اساسی وابسته به تامین دو هدف اصلی است: اول، ارتقای فضای کسب و کار اقتصادی و دوم، ارتقای کارآیی شرکتهای دولتی در امر تولید و تجارت(امینی و محجوریان،1389). به عقیده استیگلیتز(1998)، خصوصی سازی کاتالیستی برای توسعه اقتصادی در آینده محسوب می شود. این بدان معناست که نهادها و دانش مورد نیاز برای تضمین خصوصی سازی موفق باید به رشد اقتصادی و بهبود کسب و کار منتهی شوند. یکی از نکات بسیار مهم در انجام خصوصی سازی، استفاده بجا از روشهای آن است. شرکت ها و مؤسسات دولتی را می توان به طرق مختلف خصوصی نمود. این روش ها شامل انتقال صد در صد مالکیت شرکت و یا انتقال قسمتی از مالکیت و یا عدم انتقال مالکیت و فقط خصوصی نمودن نحوه اداره شرکت است. در این پژوهش به منظور شناسایی تأثیر خصوصی سازی بر توسعه محیط کارآفرینانه، بر اساس سوابق مطالعاتی موجود و مصاحبه با خبرگان و کارآفرینان 8 روش خصوصی سازی به عنوان متغیرهای مستقل و 5عامل محیط کارآفرینانه به عنوان متغیرهای وابسته شناسایی شده و سپس به روش کمی و با توزیع پرسشنامه اهداف و سؤالات تحقیق را مورد بررسی قرار داده ایم. شایان ذکر است جامعه ما شامل مجموع 300 نفر کارآفرین و کارشناس محیط کسب وکار بوده اند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و به روش فرمول ککران 76 نمونه انتخاب و پرسشنامه میان آنها توزیع شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که به طور کلی خصوصی سازی بر توسعه محیط کسب وکار اثر فزاینده دارد و به طور جزئی تر روش های واگذاری مالکیت( شامل عرضه عمومی سهام، عرضه سهام به گروه های خاص، فروش دارایی های شرکت یا مؤسسه دولتی، روش تفکیک شرکت دولتی به چند شرکت کوچکتر و فروش آن به خریداران متفاوت) بر توسعه محیط کارآفرینانه تاثیر کاهنده دارد. همچنین روش های واگذاری مدیریت (شامل اجاره، قراردادهای مدیریت، قراردادهای خدماتی، قراردادهای B.O.T) بر توسعه محیط کارآفرینانه تاثیر فزاینده دارد. واژگان کلیدی : خصوصی سازی، محیط کارآفرینانه، توسعه کارآفرینی Key words: privatization, entrepreneurial, entrepreneurship development
- Abstract
- One of the requirements of economic growth is facilitating business environment. Moreover, one of the prerequisites of the enforcement of general policies of (44) principle, is to enforce policies related to business environment modification (Majlis research center, 1385). The main issue is that the success of enforcing the general policies of (44) principle depends on two main objectives: first, improving economic business environment and second, improving government agencies'' efficiency in production and business (Amini and Mahjurian, 1389). In Stieglitz opinion (Stieglitz, 1998), privatization is a catalyst for economic development in future. It means that institutions and the knowledge needed to assure successful privatization should result in economic growth and business improvement. One of the most important points in privatization is the appropriate use of its methods. Government agencies and institutions can be privatized in different ways, including transferring 100 % of agency's ownership, transferring a part of ownership and / or simply privatizing the way of running the agency, without transferring its ownership. In this research, to identify the impact of privatization on developing entrepreneurial environment, based on the available study records and interviewing the experts (internal and external) and entrepreneurs, 8 methods of privatization were identified as independent variables, and 5 factors of entrepreneurial environment were identified as dependent variables, and then the research objectives and questions were examined using quantitative method by distributing a questionnaire. It is worth noting that the population includes a total 155 entrepreneurs and business environment experts, and 35 samples for business environment experts and 41 samples for entrepreneurs were selected using stratified random sampling method, and a questionnaire was distributed among them. The research findings show that generally, privatization has an increasing impact on developing the business environment and specifically, the impact of every methods of privatization on business environment development was found as bellow: shares' public offering by government has not had definite impact on the country's business environment prosperity; shares offering to specific groups has a decreasing effect on entrepreneurial environment development; selling a government agency's or institute's assets has a decreasing effect on entrepreneurial environment development; the method of segregating a government agency into several smaller agency and selling them to different buyers has an increasing effect on entrepreneurial environment development; privatization through leasing method has generally an increasing effect on developing entrepreneurial environment; management contracts has an increasing impact on developing entrepreneurial environment; service contracts has an increasing effect on developing entrepreneurial environment; and B.O.T contracts has an increasing effect on developing entrepreneurial environment. Key words: privatization, entrepreneurial environment, entrepreneurship development