تحلیل روندهای در حال ظهور در زمینه خدمات مشاوره تغذیه به بیماران دیابتی در راستای شناسایی فرصتهای کارآفرینانه
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 81;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49375
- تاریخ دفاع
- ۰۷ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- پدرام یزدانی
- استاد راهنما
- محمدرضا میگون پوری
- چکیده
- در دهه های اخیر ، شیوع روزافزون بیماریهای مزمن نظیر دیابت و نیز تمایل مردم به استفاده از شیوه های درمانی طبیعی برای این بیماریها ، افزایش بیش از پیش فرصتهای کارآفرینانه در عرصه خدمات مشاوره تغذیه در سطح جهان را موجب شده است . با توجه به شیوع 6 تا 8 درصدی دیابت در جمعیت بزرگسال ایران و هزینه های هنگفت این بیماری برای کشور ، شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در این عرصه ، در ایران نیز ، ضروری به نظر می رسد . پژوهش حاضر ، در همین راستا ، با تمرکز بر مرحله دوم از مدل تشخیص فرصت چهار مرحله ای موریسون ، به منظور تحلیل روند تغییرات شناسایی شده در حوزه خدمات مشاوره تغذیه به بیماران دیابتی ، انجام گرفته است . جهت اجرای این پژوهش ، پرسشنامه ای مبتنی بر طیف لیکرت برای 80 نفر از فعالان صاحب تخصص در عرصه خدمات مشاوره تغذیه در شهر تهران ، از طریق ایمیل ارسال گردید که نهایتاً 48 نفر از آنان به پاسخگویی به پرسشنامه اقدام نمودند . یافته های حاصل از تحلیل آماری پاسخها حاکی از اعتقاد مشارکت کنندگان ، به وجود روندی افزایشی در مورد پیروی از سبک زندگی زمینه ساز دیابت و نتیجتاً افزایش در شیوع دیابت یا به عبارت دیگر نیاز بیشتر به خدمات مشاوره تغذیه جهت بیماران دیابتی در خانوارهای برخوردار از درآمد بالاتر از صدک 50 و نیز بزرگسالان فاقد تحصیلات دانشگاهی می باشد ؛ مشارکت کنندگان همچنین به روند پرشتاب تر شیوع دیابت در رده سنی 50 تا 64 سال و نیاز افزونتر این گروه به خدمات مشاوره تغذیه در دیابت نسبت به سایر رده های سنی معتقد بودند . در مورد تبدیل نیاز به خدمات مشاوره تغذیه ، به تقاضا برای دریافت این خدمات در بیماران دیابتی ، نظرات بر میزان بیشتر این امر در بین اعضای خانوارهای برخوردار از درآمد بالاتر از صدک 50 ، بزرگسالان برخوردار از تحصیلات دانشگاهی و رده سنی50 تا 64 سال دلالت دارد ، در حالیکه نظرات در زمینه نوع خدمات مشاوره تغذیه مورد تقاضای هر یک از این گروهها و روند ارائه این خدمات تا حدودی متفاوت می باشد . واژگان کلیدی : فرصت کارآفرینانه ، شناسایی فرصت ، تحلیل روند ، مشاوره تغذیه ، دیابت
- Abstract
- In recent decades, the increasing prevalence of chronic diseases such as diabetes and also people's tendency toward using natural treatment methods for these diseases, has led to increase entrepreneurial opportunities in the field of nutrition counseling services in the world, tremendously. Considering the prevalence of diabetes in 6 to 8 percent of the adult population of Iran and the enormous expenses of this disease for the country, it seems necessary to identify entrepreneurial opportunities in this field in Iran. In the same direction, this survey has been conducted by focusing on the second stage of Morrison's four-stage model of opportunity recognition to analyze the trend of changes identified in the field of nutrition counseling services to diabetic patients. To implement the study, a questionnaire based on Likert scale was sent by email to 80 active professionals in the field of nutrition counseling services in Tehran that ultimately 48 of those responded to the questionnaire. Statistical analysis of findings based on participants' responses indicated that there is a trend to increase compliance with lifestyle underlying diabetes and consequently an increase in the prevalence of diabetes or in other words, greater need for nutrition counseling for diabetic patients, in households who have incomes above the 50th percentile as well as adults without college education; Participants also indicated that there is more accelerated trend in the prevalence of diabetes among age category between 50 to 64 years and a greater need for nutrition counseling in diabetes in this group than other age categories. Regarding the need for nutrition counseling to cause demand for this service in diabetic patients, gathered data imply that the interest is greater among the members of the households who have incomes above the 50th percentile, adults benefited college education and age category between 50 to 64 years, While opinions on nutrition counseling services that each of these groups have requested and the trend of providing these services, is somewhat different. Keywords: Entrepreneurial opportunity, Opportunity identification, Trend analysis, Nutrition counseling, Diabetes