عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر تکرار کلمات نامعلوم و تفکر انتقادی بر استنباط معنی آنها



    دانشجو در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر تکرار کلمات نامعلوم و تفکر انتقادی بر استنباط معنی آنها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1565/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53030
    تاریخ دفاع
    ۲۹ مرداد ۱۳۹۰

    تاثیر تکرار یک کلمه نا آشنا بر یادگیری ضمنی یکی از جنبه هایی بوده است که همواره نظر محققین را به خود جلب کرده است (از جمله رات،1999؛ وب، 2007). ولی در این زمینه، همانگونه که پیرسن، هیبرت، و کمیل (2007) تایید می کنند،یکی از جنبه های یادگیری ضمنی که نیازمند تحقیق می باشد رابطه بین تکرار یک کلمه و استنباط معنی آن می باشد که موضوع سوال اول این اثر است. سوال دیگر این تحقیق، رابطه بین تفکر انتقادی و استنباط معنی لغات است. شصت و هشت زبان آموزایرانی سطح متوسط در سه آزمون متوالی که کلمه نا آشنابه ترتیب در آنها یک، سه، و پنج بار تکرار می شد شرکت کرده اند و برای اندازه گیری میزان تفکر انتقادی آنها، پرسشنامه تفکر انتقادی دانشگاه کالیفرنیا استفاده شد. از تحلیل واریانس مکرر،که برای پاسخ به سوال اول مورد استفاده قرار گرفت، این نتیجه بدست آمد که تاثیرمثبت با اهمیتی بر استنباط معنی آنها دارد. برای پاسخ به سوال دوم از یک آزمون تی مستقل استفاده شد که نتایجش نشانگر وجود یک رابطه مهم بین تفکر انتقادی و استنباط معنی لغات نا آشنابود.
    Abstract
    The influence of repetition of an unknown word on incidental vocabulary learning has always been one of the areas in vocabulary research which has attracted the attention of researchers and scholars, but examining the relationship between repetition of an unknown word and inferencing its meaning from context has not been addressed adequately. Another intriguing question in this regard, is the relationship between critical thinking and lexical inferencing. To this end, 68 intermediate learners of English as a Foreign Language comprised the participants of the present study. Having qualified as the intermediate learners of English through a TOEFL, they took three inferencing tests, devised by the researchers, in which the unknown words were repeated 1, 3, and 5 times respectively. In order to measure critical thinking ability of the participants, the researchers administered California Critical Thinking Skills Test. The results of repeated-measures ANOVA demonstrated that the repetition of unknown words affects inferencing significantly. This implies that, as the number of times an unknown word is repeated increases, the probability is higher that learners will be able to infer its meaning. It was also found that there is a significant relationship between critical thinking and inferencing. In other words, those with higher CT were better in inferencing; hence language teachers are suggested to teach CT skills to their students.