بررسی نقش مدیران در توانمندسازی کارکنان با تاکید بر تفاوتهای فردی و شخصیتی آنان
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51918
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- سحر نظیف کار
- استاد راهنما
- مجتبی امیری
- چکیده
- پویایی هر سازمانی در گرو توجه به رشد و تعالی نیروی انسانی آن است؛ امروزه شناسایی قابلیتها و توانمندیهای بالقوه کارکنان سازمان و شکوفانمودن این تواناییها در انجام وظایف محوله سازمانی آنها، یکی از مهمترین چالشهای سازمانهای عصر فناوری و ارتباطات است. از سویی دیگر، وجه تمایز بارز نگرشها و رفتارهای بشر وابسته به تفاوتهای فردی و شخصیتی آنهاست. هنر مدیریت ارشد سازمان، برقراری پیوند میان انسان، با ماهیت رفتاری پیچیده آن و توانمندیهای وی که هنوز شکوفا نشده است، به شمار می آید. هدف پژوهش حاضر، بررسی تقابل دیدگاههای مدیران و کارکنان در رابطه با شناخت تفاوتهای شخصیتی و سطح توانمندسازی روانشناختی کارکنان است. در پژوهش حاضر سه فرضیه مطرح شده است که در فرضیه اول، دیدگاه کارکنان در رابطه با ارتباط تفاوتهای شخصیتی خودشان با توانمندسازی روانشناختی آنها مورد بررسی قرار گرفت که برای این کار، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون دومتغیره استفاده گردید؛ برای بررسی فرضیه دوم نیز که دیدگاه مدیران را مشابه فرضیه اول مورد بررسی قرار میداد، از روش مشابه فرضیه اول استفاده شد؛ و در نهایت برای بررسی تفاوت دیدگاههای مدیران و کارکنان در رابطه با توانمندسازی کارکنان که در فرضیه سوم پژوهش مطرح شد، از آزمون t دونمونهای مستقل استفاده شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی است و برای هر یک از کارکنان و مدیران پرسشنامه های استاندارد بومی شده استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی فرضیههای یک و دو، نگرش مثبت کارکنان و مدیران را نسبت به رابطه تفاوتهای شخصیتی با توانمندسازی روانشناختی آنها اثبات نمود؛ نتایج حاصل از بررسی فرضیه سوم نیز تشابه دیدگاه مدیران و کارکنان در رابطه با متغیرهای تفاوتهای فردی و شخصیتی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان را نشان داده است؛ در پایان نیز پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت و تحقیقات آتی ارایه شده است.