عنوان پایاننامه
امکان سنجی ایجاد برند شهری مطالعه موردی منطقه ۱۲ شهری تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت امور شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50539
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- شراره اخوان ثلاث
- استاد راهنما
- محمد ابویی اردکان
- چکیده
- نیاز به برند مناسب شهر تهران ، به عنوان بزرگ¬ ترین شهر و پایتخت اداری، اقتصادی و سیاسی کشور شایان توجه است . از سوی دیگرساخت برند برای شهر تهران نیازمند پژوهش های بسیار در تمامی ابعاد ساختاری شهر و فرایندهای شهری ، در نظر گرفتن منافع گوناگون ذینفعان ، یافتن مزیت اصلی و پایدار رقابتی شهر با توجه به آینده و چشم انداز شهر و کل کشور و قضاوت برای انتخاب بهترین برند ممکن می باشد که پیچیدگی و تنوع بافت اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و فیزیکی تهران به بغرنج بودن ساخت برند برای شهر تهران دامن می زند. بر این اساس پس از بررسی های گوناگون، مطالعه تجربیات مشابه و مصاحبه با متخصصان و مسئولین امر، امکان سنجی ساخت برند برای یکی از مهم ترین مناطق تهران ، منطقه 12 شهرداری مناسب شناخته شد. اهداف اساسی از انجام تحقیق بررسی امکان ایجاد برند برای منطقه 12 شهرداری تهران با در نظر گرفتن پتانسیل های فرهنگی، ارتباطی، فیزیکی وتمرکزهای سیاسی و اقتصادی است ،به نحوی که هر کدام از این متغیر های ساخت برند در منطقه بررسی شود و در صورتی که بر اساس حداقل یکی از آنها بتوان برندی برای منطقه 12 شهرداری تهران تعریف کرد، امکان ساخت برند برای منطقه می باشد. تحقیق حاضر دارای رویکرد کیفی بوده و به همین سبب از روش تئوری سازی (مفهوم سازی) داده بنیاد به عنوان روش تحقیق استفاده شده است.ابزار اصلی گردآوری اطلاعات مصاحبه با دست اندرکاران و مدیران شهرداری منطقه 12 یعنی کسانی که می توانند در ساخت برند نقش داشته باشند بوده است. در انجام این تحقیق از روش نمونه گیری گلوله برفی(ارجاع زنجیره ای) استفاده شده است ونمونه گیری از نوع غیر احتمالی و هدف مند و به شیوه قضاوتی بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز همانگونه که اشاره شداز روش تئوری سازی داده بنیاداستفاده شده است.نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر مبتنی بر وجود 6 بعد فرهنگ ، ارتباطات ، وجه اقتصادی ، وجه سیاسی هویت منطقه ای و ترکیب فضا در منطقه 12 می باشد . بنابراین امکان ایجاد برندبرای منطقه 12 شهر تهران وجود دارد.
- Abstract
- The necessity for appropriate brand of Tehran as the largest administrative, economic and political capital of Iran is noteworthy . Definition a Brand of Tehran requires many studies in all aspects of structural factors and urban processes, considering the diverse interests of stakeholders, finding the main and competitive advantages of city with regard to future prospects of Tehran. Complexity and diversity of the social, cultural, economic and physical factors of Tehran, give rise to these intricacies . Therefore after reviewing several studies of similar experiences and interviews with related experts, concludes the feasibility of creating a city brand for region 12 of Tehran, one of the most important areas of Tehran. Specified region with the historical and cultural oldness is noticeable and from the political, economic, social, religious dimensions is the one of the most strategic areas of Metropolitan Tehran. The basic objectives of this study are examine the feasibility of creating a brand of region 12 of Tehran ,with regard to potential cultural,communicating, physical, political and economical factors. It is possible to define a brand for this region, based on if at least one brand can be defined with one of these factors. This study has a qualitative approach .therefore the methods of grounded theory were used as research methods. The main instrument of data collection was interviews with managers of region 12 of Tehran municipalities, who can be involved in city branding . For taking samples Snowball (chain referral) methods were used, it is kind of target base and non-judgmental methods. For data analysis, methods of grounded theory were used. The results of this study are based on six dimensions of cultural, communication, economical aspects, political aspects, regional identity and composition of the space. As a result there is a feasibility to determine a brand for region 12 of Tehran.