عنوان پایاننامه
خوانش رمانهای جنگ در میان طلاب ودانشجویان
- رشته تحصیلی
- مطالعات جوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4343;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53834
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیدمحمدعلی صحفی
- چکیده
- جنگ ایران و عراق، به عنوان تجربهی زیستهی نسل پیشین ما، موضوع بسیاری از آثار ادبی معاصر است. این متون سعی در برقراری ارتباط با نسل بعد از خود را دارد. نسلی که شناختی غیرمستقیم و با واسطه از جنگ دارد. از میان این آثار ادبی، رمانهای دفاع مقدس تلاش بیشتری دارند تا به این ارتباط با نسل جوان دست یابند. این پژوهش، قصد دارد تا با توجه به نظریههای هرمنوتیکی و خوانندهمحور به نحوهی فهم دو قشر جوان، دانشجویان و طلاب، از رمانهای جنگ دست یابد. به منظور بهرهگیری از نمونهای معتنابه، دو رمان سفر به گرای 270 درجه و شطرنج با ماشین قیامت که پرفروشترین رمانهای جنگ محسوب میشوند، به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و تکنیک مصاحبهی عمیق سامان یافته است. نتایج پژوهش نشان میدهد، نسل جوان امروز، خوانشی متفاوت از منظور نویسنده را در پیش میگیرند. از سویی هر قشر، برداشت متفاوتی از رمان دارند و در جستجوی تکمیل ساختههای ذهنی خود از جنگ، به خوانش این رمانها دست میزنند.
- Abstract
- The war between Iran and Iraq, which was experienced by our previous generation, is the subject of many writings in the current literature. These literature try to communicate with the next generation; the generation that does not have a direct knowledge of the war. Among these novels, the ones known as "the novels of the holy defense", focus more on the communication with the young generation. Based on the hermeneutic and reading responsibility theories, our research intends to understand the views of two of the young generation groups, academic students and religious students, of the war novels. As the samples for our research, we selected two of the bestseller war novels: traveling to the slope of 270 degrees and chess with the apocalypse machine. This research is based on the approach of quality content analysis and the technique of deep interview. The results show that the current young generation read the text differently from what the author had intended. We conclude that although in pursuit of completing their mind structure of the war, the young generation refers to the war novels, each group of the readers reaches a different understanding of the novels.