عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی روش درمانی نورو فیدبک بر الگوی امواج خضری ،توجه و تکانشوری در کودکان مبتلا به پیش فعالی و نقص توجه



    دانشجو در تاریخ ۰۹ خرداد ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی روش درمانی نورو فیدبک بر الگوی امواج خضری ،توجه و تکانشوری در کودکان مبتلا به پیش فعالی و نقص توجه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 475
    تاریخ دفاع
    ۰۹ خرداد ۱۳۹۰
    دانشجو
    شبنم حمیدی
    استاد راهنما
    محمدعلی بشارت

    چکیده: نورو فیدبک روشی بی خطر، غیر تهاجمی و بدون درد است و پژوهش ها نشان داده اند که می تواند یک ADHD درمان اثر گذار برای تشخیص و درمان تعداد زیادی از بیماری ها شامل اختلال های اضطرابی و باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش درمانی نوروفیدبک بر الگوی امواج مغزی، توجه و تکانشوری در کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه بود. به این منظور 16 کودک پسر 8 تا 12 ساله مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه مراجعه کننده به کلینیک آتیه و 8 کودک پسر سالم، به شیوه هدفمند، انتخاب و همتاسازی شدند و در سه گروه آزمایش، کنترل بیمار و کنترل بهنجار قرار گرفتند. سپس هر سه گروه به وسیله الکتروانسفالوگرافی کمی مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس آزمون کامپیوتری اجرای همزمان دیداری و شنیداری از آنها به عمل آمد. کودکان گروه آزمایش 25 جلسه درمان نوروفیدبک (به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه) دریافت کردند. در پایان دوره درمان مجدداً از هر سه گروه الکتروانسفالوگرافی کمی و آزمون کامپیوتری اجرای همزمان دیداری و شنیداری گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازه های تکراری نشان داد که در پیش آزمون نسبت امواج تتا به بتا در گروه آزمایش و کنترل بیمار در مقایسه با گروه کنترل بهنجار به شکل معناداری بالا بود و پس از ارائه درمان نسبت این امواج در گروه آزمایش به تغییرات معناداری CZ و FZ شکل معناداری کاهش یافت و در الگوی امواج مغزی گروه آزمایش در ناحیه ایجاد شد. همچنین میزان توجه و تکانشوری پس از ارائه درمان در گروه آزمایش نسبت به گروه های کنترل بهبود معناداری یافت. یکی از تبیین ها این است که تحریک مغزی، فعالیت الکتریکی مغز، ترکیب، ترشح و فعالیت نوروتروفین ها را افزایش می دهد؛ که این خود منجر به پیوستگی و اتصال سیناپسی بیشتر می شود (فردریک و همکاران، 2004 ). بر اساس یافته های این پژوهش، می توان گفت که درمان نوروفیدبک بر تغییر الگوی امواج مغزی، توجه و تکانشوری کودکان تاثیر می گذارد. واژه های کلیدی: الکتروانسفالوگرافی کمی، آزمون اجرای همزمان دیداری و شنیداری، نسبت امواج تتا به بتا.
    Abstract
    Abstract: Current research has shown that neurofeedback, or EEG biofeedback as it is sometimes called, is a viable alternative treatment for Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The purpose of this study was to examine the effectiveness of Neurofeedback training on attention, impulsivity and EEG among children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In this purpose, 16 boys with ADHD and 8 boys without ADHD between ages 8-12 were recruited to the study. they matched and assigned in 3groups: experimental, patiant control and normal control. Then all the subjects were assessed by quantitative electroencephalography (qEEG) and Integrated Visual and Auditory (IVA) Continuous Performance Test. The patients in experimental group have received 24 sessions of Neurofeedback therapy (8 weeks, 3 times a week ). At the end of the course all the subjects were assessed by IVA and qEEG tests again. The data was analyzed by various indicators such as frequency, percent, mean, standard deviation, repeated measure test. The results showed that after finishing the course, experimental group, in comparison with control groups, have had significantly more improvement in attention, hyperactivity symptoms and brain waves in FZ and PZ areas. Therefore neurofeedback training is effective on attention, impulsivity and EEG among children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Keywords: quantitative electroencephalography, brain waves, EEG biofeedback, IVA.