عنوان پایان‌نامه

نقش مولفه­های تسهیل کننده یادگیری سازمانی در تشخیص فرصتهای کارآفرینی سازمانی در شرکتهای سهامی بیمه نوین و توسعه



    دانشجو در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش مولفه­های تسهیل کننده یادگیری سازمانی در تشخیص فرصتهای کارآفرینی سازمانی در شرکتهای سهامی بیمه نوین و توسعه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 110;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50503
    تاریخ دفاع
    ۱۷ خرداد ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مصطفی علی میری
    دانشجو
    فاطمه ستاک

    این مطالعه در تلاش است تا بین ابعاد مختلف تسهیل کننده های مکانیزم یادگیری سازمانی و فرآیند شناسایی فرصت های کارآفرینی سازمانی، ارتباط برقرار کند. با انجام این پژوهش نسبت به مؤلفه های یادگیری سازمانی و فرصت های کارآفرینی بینش پیدا خواهد شد و مشخص می شود که سازمانها برای یادگیری به چه چیزهایی نیاز دارند و چگونه از آنها در جهت شناسایی فرصت های کارآفرینی استفاده خواهند نمود. چهارمؤلفه ی تسهیل کننده یادگیری سازمانی موردتأکید در این پایان نامه عبارتند از ا) محیط یادگیرنده، 2) شناسایی نیازهای یادگیری و توسعه، 3) برآورده کردن نیازهای یادگیری و توسعه و 4) به کارگیری یادگیری در محیط کار که مقیاسهای مختلفی برای ارزیابی این مؤلفه ها وجود دارد. فرآیند شناسایی فرصت های کارآفرینانه در سازمان در پنج مرحله (آمادگی، پرورش، ارزیابی، بصیرت و به جزئیات پرداختن) و دو فاز(فاز اکتشاف و فاز شکل گیری) دسته بندی می شود. این تحقیق با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) و استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه انجام شده نتایج بررسی ها حاکی از آن است که در جامعه آماری این پژوهش مؤلفه های محیط یادگیرنده و شناسایی نیازهای رشد و یادگیری در فاز کشف فرصت رد و در فاز خلق فرصت تأیید شدند و دو مؤلفه برآورده کردن نیازهای رشد و یادگیری و به کارگیری نیازهای رشد و یادگیری در هر دو فاز کشف فرصت و خلق فرصت مورد تأیید قرار گرفتند. کلید واژه ها: یادگیری سازمانی، شناسایی فرصت های کارآفرینی، شرکت های بیمه، ایران.
    Abstract
    The roles of organizational learning facilitators in identifying organizational entrepreneurial opportunities in insurance companies . This study aims to identify the relationship between different dimensions of organizational learning facilitators and entrepreneurial opportunity recognition process. This study (research) will reveal Insights towards the Org. learning process and how organizations use it to recognize entrepreneurial opportunities. Four organizational learning facilitators which are emphasized in this study include:1) environmental learning, 2) identification of learning and development needs, 3) satisfying the learning and development needs, and 4) application of learning in the workplace. In this study, the process of entrepreneurial opportunity recognition consists of five stages including preparation, incubation, evaluation, insight and elaboration and also two phases involving opportunity discovery and formation. Preparation refers to the experience and knowledge that precedes the opportunity-discovery process .Incubation refers to the part of the opportunity-recognition process in which entrepreneurs or an entrepreneurial team contemplates an idea or a specific problem .Insight refers to the “eureka” moment or “aha” experience and insight refers to a moment of recognition .evaluation may involve feasibility analysis wherein ideas.Elaboration in this stage with regarding to knowledge and experience and options select and implement optimal option .The results of this study will demonstrate the roles of learning environment, learning needs, satisfaction of learning needs and application of learning in workplace in entrepreneurial opportunity recognition in Iranian Insurance companies .The research method used in this study is a mixed method (qualitative and quantitative). In the qualitative section, experts’ views are considered regarding the research constructs (organizational learning facilitators and entrepreneurial opportunity recognition) where as in the quantitative section, the identified constructs are analyzes by using appropriate questionnaires, In this research learning environment & identification of learning inthe discovery phase have been rejected but they have been accepted in the forming opportunity, meeting & applying have been confirmed in both phases. Keywords: organizational learning, entrepreneurial opportunities recognition, Insurance companies, Iran