تبیین نقش شبکه اجتماعی در نوآوری کسب و کارهای تثبیت شده بر اساس داده های دیده بان جهانی کارآفرینی GEM ۲۰۱۰ ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 339;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55398
- تاریخ دفاع
- ۱۰ خرداد ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- توماس شات
- دانشجو
- نستوه نوچیان
- چکیده
- تا مدت¬ها نوآوری به عنوان محصول بخش تحقیق و توسعه (R&D) در نظر گرفته می-شد. اما در اقتصاد با رشد سریع امروز قابلیت نوآوری کارآفرینان نمی¬تواند بدون در نظر گرفتن ویژگی¬ها و مهارت¬های کارآفرینان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. محیط رقابتی عصر حاضر نوآوری را به یک عامل اصلی و کلیدی در موفقیت و اثربخشی کسبوکارها تبدیل کرده است. نوآوری در کسب¬و کارها را می¬توان از دیدگاه دسترسی افراد کارآفرین به منابع مناسب اطلاعات و ایده بررسی نمود. صرف نظر از اینکه ایده از کجا نشات می¬گیرد مسلماً آنچه که در ایجاد نوآوری و ارائه ایده¬های نوآورانه نقش مهم و اساسی دارد دانش و اطلاعات است . کارآفرینی به¬عنوان فرآیند راه¬اندازی کسب¬وکار جدید پدیده¬ای است اجتماعی و از این رو یکی از این منابع مهم ایده، دانشی است که کارآفرینان از طریق مشاوره با دیگران (شبکه¬های کارآفرین) بدست می¬آورند. علاوه¬بر شبکه¬های اجتماعی، گرایش یا اعتماد کارآفرین به نوآوری نیز می¬تواند بر نوآوری کسب-وکارها تأثیر گذار باشد. از سوی دیگر توانایی در نوآور بودن ممکن است با شایستگی¬های کارآفرینانه مانند هوشیاری کارآفرینانه ارتباط داشته باشد. فرد کارآفرین از طریق هوشیاری کارآفرینانه نسبت به اطلاعات محیط پیرامون خود به¬ویژه اطلاعات حاصل از شبکه¬های اجتماعی حساس¬تر شده و اطلاعات مفید را جهت کسب ایده مناسب دریافت می¬کند. از اینرو در تحقیق حاضر نقش سه عامل ذکر شده بر نوآوری کسبوکارهای تثبیت¬شده درکشور مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر، برای بررسی تأثیر شبکه اجتماعی، گرایش به نوآوری و هوشیاری کارآفرینانه بر نوآوری، از داده¬های GEM در سال 2010 ایران استفاده شد که نتایج آن ارتباط مثبت میان دو متغیر هوشیاری کارآفرینانه و شبکه اجتماعی بر نوآوری را تایید نمود ولی این ارتباط میان نوآوری و گرایش به نوآوری دیده نشد.
- Abstract
- In today’s fast-paced economy the innovative capability of entrepreneurs cannot be studied without considering the external relationship and some important characteristics and skills such as alertness and confidence in innovation. Within social networks, entrepreneurs can learn and take advice from the others and benefit from new knowledge developed by them. The ability to access this knowledge and advice is an effective source of competitive advantage. The present study focused on the effect of social network, organizational innovation confidence and entrepreneurial alertness on innovation. Using regression analysis and LISREL modeling, the study examined the impact of these three variables on innovation. Using structural equations modeling, we conclude that there is a positive effect of social network and Entrepreneurial alertness and a negative effect of organization innovation confidence on innovation. Therefore, the Iranian owner managers who have are more alerted and have bigger social network are more innovative and the ones who have less confidence in innovation act more innovatively.