عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر عدم بازگشت به موقع تسهیلات اعطایی بانک ملی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت مالی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48942
- تاریخ دفاع
- ۲۲ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- سوده حیدری فر
- چکیده
- درکلیه نظام¬های اقتصادی، بانک¬ها دارای جایگاه ویژه¬ای می¬باشند به طوری¬که همواره رابطه-ای مستقیم و قوی بین عملکرد سیستم بانکی هر کشور با توسعه اقتصادی آن کشور برقرار می-باشد. نحوه تخصیص بهینه منابع و بررسی صحیح و همه جانبه تقاضاهای واصله مبنی بر استفاده از تسهیلات بانکی، از عواملی است که همواره برای مدیران بانک¬ها اهمیت داشته است. بانک¬ها پس از تأمین تمام یا بخشی از منابع مالی مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی، انتظار بازگشت اصل منابع تأمین شده برای تسهیلات و همچنین سود مورد انتظار را در طی مدتی معین دارند. وصول به موقع مطالبات یکی از پایه¬های اساسی فعالیت مالی بانک می¬باشد که بر اساس ضوابط کلی و مقررات اختصاصی بانک، اقدامات مربوط به آن انجام می¬گیرد. در این تحقیق به بررسی اثر نوع وثیقه دریافتی از مشتریان، نوع قراردادهای بسته شده با مشتریان و نوع شخصیت متقاضی تسهیلات بر عدم بازپرداخت به موقع تسهیلات بانک ملی ایران پرداخته شده است. به منظور آزمون فرضیه ها 17727 پرونده تسهیلاتی مشتریان بانک ملی شهرستان شیراز در طی دوره 5 ساله 1384 تا 1388 مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز جمع¬ آوری و با استفاده از روش آمار توصیفی و رگرسیون لجستیک مورد آزمون قرار گرفته و نتایج زیر به دست آمده است. 1- در رابطه با فرضیه اول یعنی اثر نوع وثیقه دریافتی از مشتریان بر عدم باز پرداخت به موقع تسهیلات، از میان انواع وثایق و تضمینات مورد بررسی قرارداد ثبتی و سفته تعهد مشتری رابطه مستقیم و افزایشی با عدم باز پرداخت به¬موقع تسهیلات اعطایی داشتند و وثیقه اموال غیر منقول رابطه معکوس و کاهشی با متغیر وابسته داشته¬اند. 2- در رابطه با فرضیه دوم یعنی اثر نوع تسهیلات اعطایی به مشتریان، تسهیلات قرض¬الحسنه رابطه مستقیم و افزایشی با متغیر وابسته داشته و تسهیلات مشارکت مدنی، سلف و اجاره به شرط تملیک رابطه معکوس و کاهشی با متغیر وابسته داشته است. 3- در رابطه با فرضیه سوم یعنی اثر نوع شخصیت متقاضی تسهیلات، شخصیت حقیقی رابطه معکوس و کاهشی با عدم باز پرداخت به موقع تسهیلات داشته است.
- Abstract
- In all economy systems, banks hold a special position in the way that there is always a direct and strong relationship between the way banks operate and the economy enhancements. Correct resource allocation and the way banking facilities are provided has always been an important factor for banks. Once the banks facilitate the financial resources for their customers, the return of the original resources plus the additional interest rates in a predefined time period is expected. Debt collection is one of the most important foundations of the banks operations. The collection process is based on set banking rules and regulations. This paper aims to look into the effects of the types of collateral collected from customers and the type of agreements between the bank and its customers and the chances of loan defaults in Bank Melli Iran. For this purpose, 17727 customer agreements in Bank Melli Iran in Shiraz during a 5 year period between 2005 and 2009 were reviewed and the required data was collected. The research was done using the descriptive statistics and logistic regression and the following conclusions were achieved: 1. In regards with the first theory i.e. the effects of the type of collateral collected from the customers on default rate, the research shows that from different types of collateral, the contract registration and demand note of the customers has a direct and ascending relationship with the default rates and the unliquidated collaterals such as property have an inverse and descending relationship with the default rates. 2. In regards with the second theory i.e. the effects of types of facilities given to the customers, the research shows that Qarard al Hasana facilities have a direct relationship with the dependent variable and civil partnership and rent with hire purchase facilities have an inverse relationship with dependent variable 3. In regards with the third theory i.e. the effects of the personality of the customer, real personality has an inverse relationship with default rates.