شناسایی عوامل داخلی موثر بر عملکرد شرکت های نوپا
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 70
- تاریخ دفاع
- ۲۵ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- احسان چیت ساز
- استاد راهنما
- قنبر محمدی الیاسی
- چکیده
- علی رغم اینکه امروزه نقش شرکتهای نوپا در اقتصاد کشورها و مناطق از ابعاد مختلف اشتغال آفرینی، نوآوری و رقابت جویی آشکار شده است؛ اما متاسفانه نرخ شکست اینگونه شرکتها در سالهای اولیه حیات بالاست. پژوهشهای موجود عمدتا به نقش عوامل خارجی در شکست اینگونه شرکتها توجه ویژهای نشان میدهند و به همان اندازه به عوامل داخلی کمتر توجه نمودهاند. هدف اصلی در این مقاله شناسایی عوامل داخلی موثر بر عملکرد شرکتهای نوپاست. به این منظور چهار متغیر منابع مالی، ظرفیت جذب در سطح فردی، ظرفیت جذب در سطح سازمانی و قابلیتهای بازاریابی به عنوان متغیرهای مستقل و متغیر عملکرد با سه بعد عملکرد مالی، عملکرد بازار و عملکرد مشتری به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این پژوهش نقش متغیرهای ذکر شده بر عملکرد 308 شرکت نوپای ایجاد شده در سالهای 1386 و 1387 شهر تهران با روش پیمایشی و استفاده از پرسشنامه آزمون گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد متغیرهای چهارگانه موصوف، عملکرد شرکتهای نوپا را پیش بینی کرده و از بین عوامل داخلی، ظرفیت جذب در سطح فردی با ابعاد سرمایه انسانی و شبکه اجتماعی کارآفرینان و کارکنان بیشترین تأثیرگذاری را بر عملکرد شرکتهای نوپا دارد. از طرف دیگر مقایسه الگوی عوامل داخلی موثر بر عملکرد شرکت نوپا در صنایع با تکنولوژی متوسط، بالا و خدمات نشان داد که هر بخش بر اساس تراکم فناوری الگوی منحصر به فردی دارد؛ اگرچه مدل کلی مورد تایید قرار گرفت. همچنین اندازه شرکت بر الگوی عوامل داخلی و چگونگی تاثیر بر عملکرد ایفای نقش میکند. واژگان کلیدی: عملکرد، شرکت نوپا، عوامل داخلی، ظرفیت جذب، منبع محور، گرایش کارآفرینانه، قابلیتهای پویا، بازارگرایی.
- Abstract
- Despite the fact that the role of new firms in economies countries and regions from different dimensions of job creation, innovation and competitiveness is clear unfortunately, the failure rate of these companies is high in early life. Existing researches mainly have special attention to external factors in the failure of these companies and have less attention to the internal factors. The main aim of this paper is identifying internal factors affects new firms' performance. In order to this, we examined four variables names finance, absorptive capacity at individual level, absorptive capacity at organizational level and marketing capabilities as independent variables and performance as the dependent variable with the three dimensions named financial performance, market performance and customer performance. In this study, the variables listed were tested with survey methodology and questionnaire on the 308 new companies created in Tehran in the years 1386-1387. The results indicate that the four variables introduced, predict new firms performance. Among the internal factors, the absorptive capacity at individual level with human capital and social networks of entrepreneurs and employees dimensions has the greatest influence on the performance of new firms. Comparison the pattern of internal factors affecting the new firm's performance between high and medium technology industries showed up each pattern is unique according density of technology, although the overall model was approved. Also, size of a firm affect on internal factor pattern and the effect manner on performance. Keywords: Performance, Internal factors, New firms, Absorptive capacity, Resource base view, Entrepreneurial orientation, Dynamic capabilities, Market orientation.