طراحی مدل کسب و کار برای مرکز رشد مجازی خصوصی در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 391;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56562
- تاریخ دفاع
- ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم عبدلی حسین آبادی
- استاد راهنما
- بهروز زارعی کرگ آباد
- چکیده
- مراکز رشد مجازی و خصوصی به عنوان یکی از زیر ساخت های رشد و توسعه کارآفرینی موضوع جدیدی است و جز در مواردی انگشتشمار، به آن پرداخته نشده است. این نوع مراکز رشد میتوانند با استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و تواناییهای بخش خصوصی فارغ از محدودیتهای مکانی و زمانی و برخی از قوانین دست و پاگیر دولتی از کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی حمایت نماید. از سوی دیگر توسعه این مراکز نیاز کمتری به زیرساختهای فیزیکی داشته و لذا هزینه کمتری برای ایجاد و راه اندازی آنها می¬طلبد. مدل کسب و کار ابزاری مفهومی است که می¬تواند منطق درآمدزایی یک سازمان برای ایجاد جریانهای درآمدی سوده و پایدار را ارائه دهد. ایجاد یک مدل کسب و کار موثر برای موفقیت مراکز رشد مجازی خصوصی ضرورت دارد. تا از این طریق بخش خصوصی با آگاهی از منطق درآمدزایی این نوع از مراکز رشد با اطمینان اقدام به ایجاد آنها نمایند. بر اساس مرور ادبیات مربوط به مدلهای کسب و کار و مراکز رشد، و همچنین بررسی نمونههای از مراکز رشد مجازی موجود در خارج از کشور و با استفاده از نظرات افراد خبره و صاحب نظر در حوزه مراکز رشد و فناوری اطلاعات و ارتباطات ابعاد مدل کسب و کار مرکز رشد مورد نظر شامل زیرساخت، محصول، مشتری و مسائل مالی مرکز رشد ارائه گردیده است. اطلاعات این طراحی برای سیاست¬گذاران و مدیران اجرایی ملی مسئول توسعه بخش¬های اقتصادی و اجتماعی می¬تواند ارزشمند باشد. همچنین با توجه به ظرفیت معین مراکز رشد حقیقی، ایجاد مراکز رشد مجازی منجر به کاهش هزینهها و افزایش تعداد مشتریان این مراکز و گسترش قلمرو زمانی و مکانی ارائه خدمات این مراکز خواهد شد. ساختار ارائه شده جایگزین مراکز رشد موجود در کشور نیست بلکه مکملی خواهد بود تا کیفیت و کمیت خدمات مراکز رشد بهبود یافته و میزان توفیق این مراکز در اجرای رسالت خویش افزایش یابد. همچنین کمک شایانی به افرادی است که قصد راهاندازی این مراکز را دارند . واژگان کلیدی: مرکز رشد، مرکز رشد مجازی، مرکز رشد خصوصی، مدل کسب و کار
- Abstract
- The idea of a private virtual incubator as a basis for developing entrepreneurship is so novel that has attracted very little attention. The potentials of ICT combined with the abilities of private sector can allow virtual incubators to support—at the national, regional and international levels—newly established, knowledge-based businesses in an environment free from restrictive governmental laws and without any space and time limitations. They also require smaller physical infrastructures and, as the result, cost much less to launch. A business model is a conceptual tool that can provide an organization with the rationale behind its profitability and offers it sustainable sources of income. An effective business model for private incubators informs private sector investors of the rational behind profitability of such incubators. After a review of the related literature, and a survey of some virtual incubators outside Iran, and drawing on the expert opinion of incubators and ICT specialists, the paper explores the different aspects of an incubator’s business model including the infrastructures, products, customers, and financial issues. The insights provided in this paper can be of use to policymakers, and executive managers responsible for social and economic development at the national level. In addition, because of the limited capacity of real incubators, creating virtual incubators leads to cuts in expenses, increase in the number of clients, and the expansion of the scope of their services beyond space and time limitations. Virtual incubators are not designed to replace existing incubators: they are designed as complementary structures that can help improve the quantity and quality of services offered by incubators. The paper can also help those who intend to launch such incubators. Key Words: Incubator, Private Incubator, Virtual Incubator, Business Model