شناسایی عوامل موثر بر فرآیند تجاری سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 266;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56260
- تاریخ دفاع
- ۰۴ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- آرش معمار مشرفی
- استاد راهنما
- جهانگیر یدالهی فارسی
- چکیده
- داروها، ابزار، ماشین آلات و اینترنت بخشی از نیاز به تکنولوژی در بشر امروز است که همگی در سایه تحقیقات و دانش بشری بوجود آمده است. امروزه، پایگاه اصلی دانش بشری دانشگاه ها هستند. بنابراین تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی و مزایای آن برای عموم مردم به ماموریت اصلی دانشگاه ها تبدیل شده است. این پژوهش سعی دارد عوامل موثر و کمتر شناخته شده تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی را در دو دسته عوامل پیش برنده و بازدارنده و در دو حوزه عوامل درون سازمانی و برون سازمانی (محیطی) در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی بررسی کند. با توجه به جدید بودن مبحث تجاری سازی در دانشگاه های ایران و محیط متفاوت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور، در این پژوهش از روش پژوهش کیفی، با مصاحبه با 3 دسته (1- اساتید، 2-کارشناسان و مدیران دانشگاهی و 3-کارآفرینان حوزه صنعت) استفاده شده است. مصاحبه ها توسط روش کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شده و بر مبنای مدل تحقیق و در نهایت بر اساس اهداف تحقیق دسته بندی شده اند. از مجموع 40 عامل شناسایی شده در این تحقیق 11 عاملی که کمتر در تحقیقات قبلی تجاری سازی در دانشگاه ها به آن اشاره شده است به شرح زیر است: الف- عوامل پیش برنده سازمانی: 1-ایجاد ساختار هایی برای استخدام، ارتقاء و بکارگیری اساتید در جهت افزایش تحقیقات کاربردی 2-آموزش تحقیقات کاربردی 3-آگاهی اساتید از مزایای تجاری سازی دانش 4-ایجاد رشته های درسی دانشگاهی با همکاری با صنعت 5-انتفاع همه بخشهای دانشگاه از تجاری سازی ب-عوامل بازدارنده سازمانی: عدم مشخص بودن فرآیند تجاری ج-عوامل پیش برنده محیطی: وجود سازمانی برای تعیین الویتهای تحقیقاتی دانشگاه های کشور در بالاترین سطح د-عوامل بازدارنده محیطی: 1-وضعیت اقتصادی نامناسب بخش صنعت و تولید 2-دولتی بودن صنایع 3-قوانین مشکل برای راه اندازی کسب و کار 4-ارزش گذاری نادرست تحقیقات دانشگاهی. کلمات کلیدی: تجاری سازی تحقیقات، انتقال تکنولوژی، کارآفرینی دانشگاهی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
- Abstract
- Human science & technology development is linked to university researches. So, commercialization research is a new mission for universities. Based on cultural, social and economic differences between Iranian and foreign universities, we found 40 effective factors in commercialization research according to qualitative research in K. N. Toosi university of technology. We identified organizational (internal) and environmental (external) effective factors in K. N. Toosi University, divided to barriers and success factors. We interviewed 3 groups of commercialization research experts: 1-University staff 2-University Managers and personnel 3-Industry entrepreneurs. We analyzed interviews with open and axial coding method and categorized identified factors based on research targets. We presented 11 new effective factors out of 40 in 4 groups which were indicated less in previous researches: A-Organizational success factors: 1-Making new structures to employ and elevate academic staff to increase applied researches 2-Teaching applied researches 3-Informing staff about commercialization benefits 4-Creating new industry-oriented courses 5- Comprehensive university profit B- Organizational barrier factors: Unclear commercialization process C- Environmental success factors: Establishing new organization to organize and manage commercialization research policies in universities D- Environmental barrier factors: 1-Weak economic situation in industries 2-Governmental industries 3-Cumbersome business startup policies 4- Inappropriate evaluating university researches. Keywords: Commercialization Research, Technology Transfer, University Entrepreneurship, K. N. Toosi university of Technology.