عنوان پایان‌نامه

شناسایی نقش عوامل رضایت از همکاری در موفقیت اتحادهای استراتژیک در کسب و کارهای کوچک و متوسط



    دانشجو در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی نقش عوامل رضایت از همکاری در موفقیت اتحادهای استراتژیک در کسب و کارهای کوچک و متوسط" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 144;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51243
    تاریخ دفاع
    ۲۳ خرداد ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سیدمصطفی رضوی

    علیرغم اینکه سهم بزرگی از بازار در اقتصادهای جهانی به شرکتها و کسب و کارهای کوچک تعلق دارد و این شرکتها نه تنها بخش بزرگی از تولید و خدمات در کشورهای خود را برعهده دارند، بلکه شاغلان زیادی را نیز به خود جلب کرده‌اند، اما در کشور ما این شرکتها موفقیتهای چندانی نداشته اند و علیرغم توجه خاص دولت در سالهای اخیر برای افزایش سهم این شرکتها در اقتصاد ملی، هنوز بخش بزرگ اقتصاد کشورمان بر دوش دولت و شرکتهای بزرگ دولتی است. از این رو شناسایی راهکارهایی که می‌تواند به افزایش توانمندی این شرکتها در تولید و فعالیتهای اقتصادی منجر شود، اهمیت زیادی در توسعه کارآفرینی کشور دارد. با توجه به ماهیت شرکتهای کوچک و کارآفرین که هرگز در پی انجام کل یک فعالیت به تنهایی نیستند و هدفشان استفاده از توانایی‌ها و ظرفیتهای شرکتهای دیگر موجود در بازار است، از این رو تشکیل و عضویت در اتحادهای استراتژیک یکی از اساسی‌ترین مفاهیم در مدیریت کسب و کارهای کوچک می‌باشد و بنا بر این، شناسایی عوامل موثر در رضایت شرکای یک اتحاد استراتژیک از موفقیت آن اتحاد موضوعی است که درک آن می‌تواند به مدیران کسب و کارهای کوچک کشور کمک کند تا به درستی نسبت به اداره این اتحادها و رفتار در چهارچوب موفقیت آن اتحادها اقدام کنند. از آنجا که هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه میان عوامل مؤثر بر رضایت از همکاری و موفقیت اتحادهای استراتژیک در کسب و کارهای کوچک و متوسط است، تحقیق حاضر با استفاده از رویکرد کمی نسبت به سنجش فرضیه‌های تحقیق اقدام نموده است. برای این عمل ابتدا با توجه به عوامل شناسایی شده در ادبیات تحقیق شش عامل به عنوان عوامل اساسی مورد نشر این تحقیق برای بررسی تشخیص داده شدند که عبارتند از: 1) ارتباطات موثر، 2) اعتماد، 3) قدرت کنترل، 4) سازگاری، 5) احترام فرهنگی و 6) درک از ارزشمند بودن اتحاد.سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه و با حجم نمونه 154 شرکت کارآفرین فعال در صنعت مواد غذایی که در یک اتحاد استراتژیک شریک هستند، تلاش گردید تا ارتباط میان هر یک از عوامل ذکر شده در چهارچوب مفهومی با موفقیت اتحاد استراتژیک مورد بررسی قرار گیرد. یافته‌های تحقیق حاکی از تأیید همه فرضیات این تحقیق بود. با این حال از نظر اندازه میزان تأثیرگذاری این متغیرها، اندازه یکسانی را نشان نداد. نتایج آزمون نشان داد که عامل اعتماد به اتحاد استراتژیک بالاترین اهمیت و تأثیرگذاری را در خود دارد. پس از آن درک از ارزشمند بودن اتحاد استراتژیک دومین عامل مهم است. سومین وزن را دو متغیر «قدرت کنترل»، و «احترام فرهنگی» به خود تخصیص دادند که با همبستگی بسیار نزدیک اهمیت مشابهی در موفقیت یک اتحاد دارند. سازگاری متغیری است که نسبت به سایرین وزن کمتری دارد و پس از آن عامل ارتباطات موثر در شرایطی که عامل بسیار مهم و زیربنایی است کمترین ضریب تأثیرگذاری را به دست آورد. که البته در نتیجه‌گیری و تفسیر تحقیق استنباط بر آن قرار گرفت که این عامل خود عامل زیربنایی و ساختاری برای سایر متغیرهاست و از این رو علیرغم همبستگی مستقیم کم، تأثیر بسیار مهمی در موفقیت یک اتحاد دارد. در پایان پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه گردید. واژه های کلیدی: عوامل رضایت از همکاری ،اتحادهای استراتژیک،کسب و کارهای کوچک و متوسط،صنایع غذایی،کارآفرینی
    Abstract
    According to the lack of fulfillment in expectation Iranian government haad from small and middle enterprises, there is a serious need to concenterate on the factors which could lead this kind of firms to success in their procedures. As the structure and identity of such enterprises is not on undertaking all parts of any project or service, so cooperation is on the core of them and success in running and managing any alliance can lead them to perform their mission and reach to the goals they have set before. The paper, has concenterated on six factors as effective factors of success in Alliances. They consisit of "Effective communication", "Trust and commitment", "workable level of power and control", "sustainablility", "Cultural fit", and finally "rcognized value of alliance". Then using questionnaire for a smaple of 154 small firm working in food udustry which ar member of at lease one alliances, some data has been collected. Then using Kye Square and Pearson coorelation, existence and extend of relationship between each of these factors by success of alliance has benn measured. Results show that "trust and commeitment" factor has played the most significant role in the success of alliances. Then Recognized value of alliance placed in second place. Two variable of "Cultural fit" and "workable level of power and control" has placed on third significance. After them "sustainability" and finnaly "effective Communication" took the steps. The rank of communicatonis a little surprising, because of its important role in alliances. The author interprets the reason as communication has an infrastructural effect on whole of variables and indirect effect on success of alliance, instead of direct effect. Finally some suggestions have been made for future researches. Key words: Cooperative Satisfaction Factors, Strategic Alliance, Small and Medium Size Enterprises, Food industry, Entrepreneurship