عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی تئاتر دفاع مقدس و ادبیات نمایشی جنگ ( در ایران و فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم )



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی تئاتر دفاع مقدس و ادبیات نمایشی جنگ ( در ایران و فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم )" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادبیات‌ نمایشی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7450;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38602
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۸۷

    در طول تاریخ بشر، جنگ نسبت به سایر پدیده‌ها بالاترین تأثیر را بر جوامع و تمدن‌های بشری داشته است، و بدون شک هیجان انگیزترین و در عینِ حال غم انگیزترین و سبْعانه ترین پدیده اجتماعی است و هیچ ملتی وجود نداشته است که جنگ را تجربه نکرده باشد. جنگ در تحولات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی ا‌فراد، گروهها و به طور کلی ملتها مؤثر بوده است و هر کجا اتفاق افتاده، تخریب کرده است و موجب مرگ و بی خانمانی انسانها شده است. فلاسفه، پیامبران و صلح طلبان نیز هرگز نتوانسته اند مانع این بلای انسانی شوند. این پدیده‌ بی شک بر نویسندگان جهان تأثیر بسیار گذاشته و پرداختن به آن، در قالبهای مختلف ادبی و هنری همچون نمایشنامه، رمان، داستان کوتاه، فیلمنامه خود را نشان داده است. در این رساله به بررسی گزیده ای از نمایشنامه های چاپ و اجرا شده در باره جنگ و مقاومت از کشورهای یونان، اسپانیا، فرانسه و ایران: ایرانیان اثر اشیل، پیک نیک در میدان جنگ اثر آرابال، مرده های بی کفن و دفن و گوشه نشینان آلتونا، از آثار سارتر، بیتوس بیچاره اثر ژان آنوی، سرود سرخ برادری اثر محمد رحمانیان، پچپچه های پشت خط نبرد، اثر علیرضا نادری می پردازیم، ویژگیهای آنها را دریافته و با یکدیگر مقایسه می کنیم.
    Abstract
    In comparison to the other phenomenon during the existence of human being on the planet earth, war has had the most important effect on their society and culture. No doubt it is both the most exciting and tragic phenomenon exists. Tracing the history we can find out that all the countries and cultures have been built on war, because this phenomenon paying high cost has had a big effect on all aspects such as individual, popular, economically, cultural, politic by destroying, regulation or revision. So this is why we can’t ignore it as easy as possible. Surly this phenomenon has had a big effect on the writers all over the world so we can find literatures which are titled as war literatures or resistance literatures and today we can see stories, novels, plays and movies which are affected by them. In this textbook published and shown resistance plays from a few countries such as France, Spain and Greece are chosen which contains: “Iranian” from Aeschylus, “piqee-nique en champagne” from Arrabal, “Morts sans sepulture” and “Les sequesters d’alttona” both from Sartre, “Pauvre bitos” from Jean Anoulth, “Brotherhood red song” from Mohammad Rahmanian, “whispers behind the battle line” from Ali-Reza Nadery. Scrutinizing and comparing their features we have tried to persuade Iranian play writers to use war aspects better. In fact the main reason of analyzing these opuses in this textbook is to have a small part between whatever has done. We hope good and permanent opuses which can play a very important role in mental growing of this generation and the next ones in future to be created by the help of this textbook via Iranian play writers in order to reach an excellent society outstanding in intelligence and scholarship. We should notice that this will not be obtained unless study culture is established in our daily life. At the end of this research we have tables which are titeled as bellow: Opuses analyzing table, Opuses comparison table, War analyzing table