عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش گرایش کارآفرینی در عملکرد سازمانی مدیریت شعب بانک ملت شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش گرایش کارآفرینی در عملکرد سازمانی مدیریت شعب بانک ملت شهر تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 128;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50999
    تاریخ دفاع
    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰
    دانشجو
    محمود رشیدی
    استاد راهنما
    سیدمصطفی رضوی

    صنعت بانکداری به واسطه¬ی ورود موسسات مالی و بانک¬های خصوصی به عرصه¬ی اقتصادی کشور با فضای رقابتی شدید و عدم اطمینان محیطی بالایی مواجه است. در این بین، گسترش کارآفرینی سازمانی و مشتری¬مداری به عنوان راهبردهای موثر برای حفظ مزیت رقابتی به کار گرفته می¬شود. بنابراین، مطالعه¬ی حاضر با هدف تعیین نقش گرایش کارآفرینانه در عملکرد سازمانی شعبه¬های بانک ملّت و نیز تعیین مشتری¬مداری و عدم اطمینان محیطی در ارتباط بین این دو متغیر اجرا گردید. به این منظور، از مناطق هفت گانه مدیریت شعب بانک ملّت شهر تهران، 172 مدیر و کارشناس به صورت تصادفی طبقه¬ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه¬ای متشکل از سه مقیاس به همراه پرسشنامه اطلاعات فردی بود که روایی (صوری، محتوایی و سازه) و پایایی آن بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. عملکرد سازمانی بوسیله درآمد کل و سود خالص شعب در سال مالی 1389 تعیین شد. نتایج مدل¬یابی معادلات ساختاری نشان داد که گرایش کارآفرینانه به طور مسقیم (34/0=?) و از طریق مشتری مداری (38/0 = ?) اثر معنی¬داری بر عملکرد سازمانی دارد. عدم اطمینان محیطی تأثیری بر ارتباط گرایش کارآفرینانه و عملکرد نداشت، اما به طور منفی اثر مستقیمی بر گرایش کارآفرینانه داشت (5/0- = ?). یافته¬های پژوهش حاضر، اشاراتی در راستای به کارگیری گرایش کارآفرینانه در صنعت بانکداری و ساز و کار اثربخشی آن بر عملکرد سازمانی ارائه می¬دهد. واژه¬های کلیدی گرایش کارآفرینانه، عملکرد سازمانی، عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری، بانک ملّت.
    Abstract
    Banking industry in Iran faces a highly competitive climate through entry of financial institutions and private banks to economy. In these circumstances, development of organizational entrepreneurship and customer orientation as effective strategies were used for keeping competitive advantage. So, this study carried out to determine the role of entrepreneurial orientation in organizational performance of Tehran city's Mellat banks and the role of customer orientation and environmental uncertainty in entrepreneurial orientation and performance relationship. To this aim, 172 managers and experts selected randomly from seven management areas of Tehran city's Mellat banks. Instrument was a questionnaire included three scales with an individual characteristics questionnaire that its validity (face, content, and construct validity) and reliability was tested and confirmed. Organizational performance was determined using two indicators included total income and pure profit in 2010 financial year. Results of structural equation modeling showed that entrepreneurial orientation directly (? = 0.34) and indirectly from the customer orientation path (? = 0.38) has significant effects on the organizational performance. The environmental uncertainty had not significant effect on entrepreneurial orientation and performance relationship, but negatively had direct effect on entrepreneurial orientation (? = - 0.50). Finding of this study present implications toward applying entrepreneurial orientation in the banking industry and mechanism of its effects on the organizational performance. Key words: Entrepreneurial orientation, Organizational performance, environmental uncertainty, Customer orientation, Mellat bank.