عنوان پایاننامه
بررسی چسبندگی بتن فولاد و طول مهاری آرماتور تحت اثر بار انفجار به روش المان مرزی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - سازه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1524;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48976
- تاریخ دفاع
- ۱۸ تیر ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمود رفیعی نژاد
- استاد راهنما
- بابک امیدوار
- چکیده
- طول مهاری آرماتور در بتن بهعنوان عامل اصلی عملکرد یکپارچه بتن و فولاد محسوب میگردد. در آییننامههای گوناگون طراحی سازه های بتنی، بهصورت مفصل به این موضوع پرداخته شده و روابط گوناگونی برای محاسبه این طول ارائه گردیده است. در انیستیتوی بتن آمریکا نیز کمیته ای اختصاصی به بررسی این پدیده میپردازد. آیین نامههای معتبر در زمینه طراحی سازههای امن در برابر بار انفجار نظیر TM 5-1300 نیز روابط مربوط به طول مهاری را بر اساس روابط آییننامه ACI318 در نظر گرفته و همان ضوابط را پذیرفته است. اما روابط این آیین نامه نیز مانند دیگر آییننامه های معتبر، تجربی بوده و برای بارگذاریهای معمول و غیر دینامیکی میباشد از این رو بررسی طول مهاری تحت اثر بار انفجار به منظور طراحی ایمن سازههای امن ضروری میباشد. به همین دلیل در این پایاننامه با استفاده از مفاهیم مکانیک شکست غیر خطی بتن و روش المان مرزی به بررسی طول مهاری تحت اثر بار انفجار پرداخته میشود. بر اساس مفاهیم ذکر شده نرم افزاری تهیه شده و با مدل سازی کشش آرماتور در بارگذاری انفجار به بررسی این پدیده پرداخته شده است.
- Abstract
- Development length in concrete is considered as a basic factor of rigid performance of concrete and reinforcement. This issue has been considered in different designing Codes of concrete structures, and various formulas have been presented to evaluate this length. Besides, in American Concrete Institute, a specific committee evaluates this issue. Moreover, reliable Codes in the field of safe concrete structures designing under blast loading (such as TM 5-1300) also have used provisions according to ACI318 and accepted its relations. On the other hand, the relations of ACI318 are experimental and have been presented regarding to common and non-dynamical loads. Therefore, it is necessary to evaluate the development length especially under blast loading for designing safe structures. Based on these facts, in this thesis the development under blast loading has been analyzed by using concepts of nonlinear fracture mechanics and Boundary Element Method. So, a modified development length has been evaluated and presented for various sizes of bars and grades of concrete under blast loading.