عنوان پایاننامه
بررسی عوامل حیاتی موفقیت بانکداری الکترونیک در بانک اقتصاد نوین
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52798
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سعیده پورموسی ابکنار
- استاد راهنما
- محمد موسی خانی
- چکیده
- از دهه 1980، تکنولوژی های اطلاعاتی صنعت بانکداری را به طور گسترده تحت تاثیر قرار داد و کانال های تحویل خدمات بانکی به سمت جایگزین های خود-خدمت حرکت کردند. بانکداری الکترونیک جدیدترین کانال ارائه خدمات مالی است که شامل انواع خدمات از قبیل دستگاه های خودپرداز، تلفنبانک، بانکداری اینترنتی، موبایل بانک و ... می باشد. در حال حاضر بسیاری از بانک ها و موسسات مالی، این خدمات را برای مشتریان خود فراهم می نمایند اما متاسفانه اطلاعات کافی درباره عوامل حیاتی که سبب موفقیت آنها در این حوزه می شود ندارند. از همین رو در اکثر بانکهای کشور برنامه مدونی جهت توسعه علمی، اگاهانه و هدفمند این بخش وجود ندارد. این کمبود آکاهی گاهاً سبب اتلاف منابع بسیاری در توسعه و بهبود بخشهای غیر ضروری و عدم توجه به عوامل حیاتی می شود. بنابراین هدف این مطالعه شناسایی عواملی است که بر موفقیت بانکها در حوزه بانکداری الکترونیک تاثیر گذارند و همچنین تعیین میزان وجود هر یک از این عوامل از دیدگاه کارشناسان این بخش در بانک مورد مطالعه می باشد. جهت تحقق این هدف با بهره گیری از مطالعات پیشین، مجموعه ای از عوامل گرد آوری شد و در اختیار صاحب نظران بانک اقتصاد نوین قرار گرفت. سپس داده های این بخش با روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در نتیجه هفت عامل به عنوان عوامل حیاتی موفقیت بانکداری الکترونیک در بانک اقتصاد نوین معرفی شدند. این هفت عامل همگی از عوامل راهبردی و عملیاتی موفقیت بانکداری الکترونیک می باشند. پس از این مرحله با تدوین و توزیع پرسشنامه ای در میان کارشناسان بانک، میزان پیاده سازی این عوامل مورد سنجش قرار گرفت.
- Abstract
- Since the 1980s, information technologies have widely affected the banking industry and banking service delivery channels to its self-serve alternatives. New channels of electronic banking services include financial services such as ATM, Telephone banking, Internet banking, Mobile banking, etc. Currently many banks and financial institutions provide these services for their customers, but unfortunately enough information about the critical factors that led to their success in this area is not specified.Therefore, most banks in the country do not plan scientifically or consciously for development of this section. This lack of information on the correct development areas sometimes causes unnecessary waste of resources and lack of attention to the factors will be crucial. The aim of this study is to identify factors that influence the success of banks in the area of electronic banking and the determination of each of these factors can be studied from the viewpoint of experts in the bank. To achieve this goal by taking advantage of previous studies, a set of factors was collected and presented to the experts of the Eghtesad Novin bank. Then these data were analyzed using hypothesis testing resulting in seven factors as the e-banking critical success factors in the Eghtesad Novin bank. The seven factors are all strategic and operational success factors. After this step with the formulation and distribution of a questionnaire among the bank's experts, the implementation of these factors was measured.