عنوان پایان‌نامه

ارائه مدلی برای تبیین نقش ابعاد سرمایه اجتماعی برای بهبود توان رقابتی بیمه معلم از طریق تسهیم اطلاعات



    دانشجو در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدلی برای تبیین نقش ابعاد سرمایه اجتماعی برای بهبود توان رقابتی بیمه معلم از طریق تسهیم اطلاعات" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53165
    تاریخ دفاع
    ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    آرین قلی پور

    چکیده با تقویت مؤلفه های سرمایه اجتماعیِ سازمان،می توان آن را به یک سازمان دانش محور تبدیل کرد و از این طریق با نهادینه کردن مؤلفه های سرمایه اجتماعی،عملکرد سازمان را بهبود بخشید. بر این اساس هدف ا زاین پژوهش،یافتن نقش تسهیل گر تسهیم اطلاعات در سازمان ،افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش توان رقابتی سازمان می باشد؛بدین منظور ضمن مروری بر ادبیات و پیشینه سرمایه اجتماعی،اطلاعات و دانش به عنوان تقویت کننده های مهم توان رقابتی سازمان،با استفاده از ابزار پرسش نامه که میان نمونه 165 نفری از کارکنان شرکت بیمه معلم توزیع شده است؛داده های مورد نیاز جمع آوری شده است.برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیات تحقیق ازروش های آماری آزمون T تک نمونه ای برای شناخت وضعیت متغیرهای تحقیق استفاده شده است که متغیرهای پیوندهای شبکه و اعتماد وضعیت متوسط،تسهیم اطلاعات و توان رقابتی وضعیت کم و در نهایت متغیر مبادلات مکرر وضعیت نسبتاً زیادی را نشان می دهد.از تحلیل عامل تأییدی برای سنجش مدل های اندازه گیری و تحلیل عامل اکتشافی به منظور شناخت متغیرهای مکنون استفاده گردیده است.نتیجه آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری حاکی از آن است که بین پیوندهای شبکه و تسهیم اطلاعات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بین اعتماد و تسهیم اطلاعات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.همچنین بین تسهیم اطلاعات و توان رقابتی رابطه مثبت و معناداری یافت شد.اما ارتباط مثبت و معنادار بین مبادلات مکرر و تسهیم اطلاعات رد شد.نتیجه و کاربردی که این نتایج برای مدیران در بر دارد این است که سازمان ها نباید فقط در زمینه ایجاد اعتماد و ساخت پیوندهای قوی و نزدیک تلاش کنند بلکه فعالیت های آنان باید متضمن این باشد که تسهیم اطلاعات بین آن ها به طور سریع و مؤثری بتواند تأثیر سرمایه اجتماعی را بر توان رقابتی منتقل کند.
    Abstract
    This paper investigates the effect of dimensions of social capital on firm competitiveness capability through the mediating role of information sharing. (This paper investigates the relevance between dimension of social capital and firm competitiveness capability by mediating role of information sharing) This study employed a questionnaire approach. The sample was drawn from the population of 165 employees of Moalem insurance. The result from structural equation model show that information sharing plays a mediating role in the relationship between two dimensions of social capital (Trust and network ties) and firm competitiveness. But the result indicates that information sharing does not play the mediating role between repeated transaction and firm competitiveness capability. With the findings of this paper, this study provides a useful model for firms in a competitive environment in order to manage their social capital for information sharing and reach to higher competitiveness capability.