شناسایی تاثیر انگیزه های زنان کارآفرین ایرانی بر رشد کسب و کارهای آنان
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 67;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49203
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- محبوبه والی نژاد
- استاد راهنما
- زهرا آراستی
- چکیده
- یکی از موضوعات اساسی در برنامه ریزی های خرد و کلان اقتصادی کشورها توجه به نیروی انسانی است. از آنجا که قشر عظیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند، توجه به استعداد و نقش زنان در توسعه کشورها، ضرورت دارد. به همین دلیل بسیاری از دولت ها در بحران های اقتصادی خود توانسته اند با اتخاذ تدابیر و سیاست هایی نسبت به بهره مندی از نیروی کار زنان بر بحران های جامعه خود فائق آیند و در مسیر توسعه موفق شوند. در همین راستا شناخت عواملی که زنان را به ایجاد فعالیت های کارآفرینانه تشویق می کنند جهت افزایش مشارکت هر چه بیشتر زنان در عرصه فعالیت های کارآفرینی ضروری به نظر می رسد. مطالعات نشان می دهد که کارآفرینان دارای صفات و ویژگی ها، انگیزه ها و اهدافی هستند که نقش آنان را از سایرین متمایز می سازد. از سوی دیگر علیرغم وجود شباهت هایی میان زنان و مردان کارآفرین، تفاوت هایی در انگیزه ها، نوع کسب و کار، نقطه شروع کسب و کار و عملکرد کسب و کار وجود دارد. همچنین زنان کارآفرین علیرغم تفاوت با مردان کارآفرین، خود گروه همگنی نیستند و در بسیاری ویژگی ها و انگیزه ها متفاوتند. بررسی تاثیر تفاوتهای فکری میان زنان و مردان بر تفاوت عملکرد تجاری آنها موضوع برخی تحقیقات کارآفرینی زنان بوده است. هدف این تحقیق شناسایی انواع انگیزه های زنان کارآفرین ایرانی و دسته بندی آنها می باشد. در این تحقیق به منظور شناسایی انگیزه های زنان کارآفرین، مصاحبه های عمیق با 10 زن کارآفرین انجام گرفته و با تحلیل محتوای مصاحبه های انجام شده، 13 انگیزه به عنوان انگیزه های اصلی زنان در راه اندازی کسب و کار شناسایی شدند. سپس با استفاده از روش مولفه¬های اصلی، 13 انگیزه راه اندازی کسب و کار در 5 گروه انگیزه اصلی کارآفرینان دسته بندی شدند و با توجه به مبانی نظری تحقیق و ماهیت انگیزه ها در هر دسته، به صورت کارآفرینان آرمان طلب، کارآفرینان توفیق طلب، کارآفرینان اجباری، کارآفرینان اجتماعی و کارآفرینان انعطاف طلب نامگذاری شدند. برای شناسایی تاثیر 5 گروه انگیزه های راه اندازی کسب و کار بر 4 شاخص رشد از آزمون کای مربع پیرسون استفاده شد. طبق نتایج به دست آمده زنانی که در گروه کارآفرینان آرمان طلب و کارآفرینان انعطاف طلب قرار دارند از نظر تعداد کارمندان و تنوع محصولات/ خدمات دارای رشد نبوده ولی از نظر فروش محصولات/خدمات و سهم بازار دارای رشد می باشند. زنانی که در گروه کارآفرینان توفیق طلب قرار دارند از نظر تعداد کارمندان، تنوع محصولات/خدمات، فروش محصولات/خدمات و سهم بازار دارای رشد می باشند. زنانی که در گروه کارآفرینان اجباری قرار دارند از نظر تعداد کارمندان، تنوع محصولات/خدمات و سهم بازار دارای رشد نبوده ولی از نظر فروش محصولات/خدمات دارای رشد می باشند و در نهایت زنانی که در گروه کارآفرینان اجتماعی قرار دارند از نظر تعداد کارمندان دارای رشد نبوده ولی از نظرتنوع محصولات/خدمات، فروش محصولات/خدمات و سهم بازار دارای رشد می باشند. کلید واژگان: زنان کارآفرین، انگیزه ها، نوع شناسی، رشد کسب و کار
- Abstract
- One of the basic subjects in micro and macro planning of the countries is paying attention to human resources. Since a big part of the world population is consisted from women, it is necessary to consider women’s talents and roles in countries’ development. For this reason many governments could conquer their society’s crisis in economic crisis and could succeed to achieve development by plans and policies of utilizing female human resources. In order to achieve this aim, it is necessary to identify those factors which motivate women to do entrepreneurial activities to increase cooperation of women in entrepreneurial activities. Studies show that entrepreneurs have traits, characteristics, motivations and goals which distinguish their roles from others. On the other hand, despite existence of similarities between female and male entrepreneurs, there are differences in motivations, business types, starting point of business and business operation. Moreover, although female entrepreneurs have differences with male ones, they are not homogenous group and are different regarding many characteristics and motivations. Investigating the impact of intellectual differences between women and men on the differences between their business performance is the topic of some women’s entrepreneurship researches. The aim of this study is identifying different types of motivations of Iranian female entrepreneurs interviews have been done with 10 female entrepreneurs in order to identify motivations of female entrepreneurs and 13 motivations have been identified as the main motivations of women in starting business by contents analyzing of interviews. Then by using basic components method, 13 motivations of starting business have been categorized in 5 basic groups of motivations and they have been named as idealistic entrepreneurs, achieved entrepreneurs or achievement seekers entrepreneurs entrepreneurs, forced entrepreneurs, social entrepreneurs and flexibility seekers entrepreneurs. Finally in order to identify the impact of five groups of motivations on four growth indexes, the K2 Pearson test has been utilized. As per outcomes of this study the women who are in category of idealistic and flexibility seekers entrepreneurs don’t show growth with regards to number of staffs and variety of products/services but show growth with regards to sales of products/services and market share. The women who are in achieved entrepreneurs or achievement seekers entrepreneurs category show growth with regards to number of staffs, variety of products/services, sales of products/services and market share. The women who are in forced category don’t show growth with regards to number of staffs, variety of products/services and market share but show growth with regards to sales of products/services and eventually the women who are in social entrepreneurs don’t show growth with regards to number of staffs but show growth regarding variety of products/services, sales of products/services and market share. Key words: Female entrepreneurs, motivations, typology, business growth