عنوان پایان‌نامه

ارتباط بین سبک رهبری و کارامدی مربیان تیمهای ملی قایقرانی ایران در سال ۸۹



    دانشجو در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارتباط بین سبک رهبری و کارامدی مربیان تیمهای ملی قایقرانی ایران در سال ۸۹" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 814;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49046
    تاریخ دفاع
    ۲۳ فروردین ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سیدنصراله سجادی

    هدف کلی این پژوهش تعین ارتباط بین سبک های رهبری و کارآمدی مربیگری مربیان تیم های ملی قایقرانی ایران از دیدگاه ورزشکاران است. بر همین اساس این پژوهش پنج هدف اختصاصی و پنج فرض دارد که به رابطه بین پنچ سبک رهبری ؛ آموزش تمرین، آمرانه، دموکراتیک، حمایت اجتماعی، و بازخورد مثبت؛ با کارآمدی مربیگری می پردازد. از جنبه روش شناسی پژوهش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون فرضیات تحقیق از ابزار اندازه گیری پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه های استاندارد: پرسشنامه مقیاس رهبری(LSS) در ورزش؛ چلادوری و صالح (1980)؛ پرسشنامه کارآمدی مربیگری(CEQ)؛ فِلتز و همکاران (1999)؛ و برگه ویژگی های فردی نمونه ها. جامعه آماری پژوهش را ورزشکاران تیم¬های ملی قایقرانی ایران در رده¬ی سنی بزرگسالان در زمستان 1389 تشکیل می¬دادند. در این تحقیق جامعه آماری با نمونه آماری برابرN=116)) و روش نمونه گیری از نوع کل شمار بوده است. پرسشنامه ها بین 116 ورزشکار ملی پوش در تیم های ملی قایقرانی توزیع شد و تعداد 94 پرسشنامه بازگردانده شد که با استفاده از نرم افزار SPSS18 و روش های آماری مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. در بخش اطلاعات توصیفی مشخص شد که حدود 50% ورزشکاران ملی پوش 20تا25 ساله بوده، حدود 70% ملی پوشان قایقرانی مرد؛ حدود 40% در رشته درآگون بت فعالیت داشته؛ حدود 55% ورزشکاران بین 3 تا 4 سال سابقه حضور در اردوهای تیم ملی داشته؛ حدود 60% ملی پوشان رشته های قایقرانی دیپلم و زیر دیپلم بودند. در بخش آزمون فرضیه ها؛ داده های جمع آوری شده با روش آماری همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفتند کلیه ی فرضیه های آزمون در سطح P?_ 0.05 تجزیه و تحلیل شدند؛ و مشخص شد که در این پژوهش بین سبک های رهبری آموزش و تمرین، دموکراتیک و حمایت اجتماعی با کارآمدی مربیگری همبستگی معنی داری وجود داشته و سه فرض پژوهش تائید شد. همچنین در این دو فرض پژوهش رد شد یعنی بین سبک های رهبری آمرانه و بازخورد مثبت با کارآمدی مربیگری رابطه معنی داری مشاهده نشد.
    Abstract
    The main purpose of the study was to determine relationship between Leadership Styles and Coaches Efficacy Athletes’ Perceptions of their coaches in Iran’s National Boating Teams. In the base of main purpose there were five Specifics aims & five specifics hypothesizes that examined the relationship between the coaching efficacy of national teams coaches and five their leadership styles: Training and instruction, Democratic, autocratic, Social support characterizes & positive feedback. Research Methodology was descriptive & correlational research and application. Instrument of collecting data were Coaching Efficacy Scale(Feltz et al, 1999), the Leadership Scale for Sports (Chelladurai & Saleh, 1980) and personal traits questionnaires. Statistic social of research were total adults athletics of Iran national teams in deferent fields of boating in winter of 1389. In this research, social and samples was equal (n=116) and type of sampling was census. After distributing questionnaires between athletics returned 94 questionnaires. Data analyzed by SPSS18 software. In part of descriptive information observed: about 50% national athletics aged between 20 to 25 years, about 70% were men, about 40% were dragon boat athletics, about 55% athletics 3-4 years Precedencyed in national camps, and about 60% national teams athletics of deferent fields of boating were under diploma. In part of hypothesizes examination, data analyzed with Pearson Correlation and Correlation was significant at the 0.05 level (2-tailed) and in this research observed coaching efficacy significant correlated with Training and instruction, Democratic, & Social support characterizes and coaching efficacy didn’t significant correlated with autocratic & positive feedback.