عنوان پایان‌نامه

پیش بینی نرخ کرایه حمل نفتکشهای VLCC از خلیج فارس به خاور دور



    دانشجو در تاریخ ۰۶ مهر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پیش بینی نرخ کرایه حمل نفتکشهای VLCC از خلیج فارس به خاور دور" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1136;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40193
    تاریخ دفاع
    ۰۶ مهر ۱۳۸۷
    دانشجو
    فهیمه کروبی
    استاد راهنما
    محسن مهرآرا

    با نخستین حمل و نقل دریایی نفت خام توسط کشتی الیزابت به اروپا نرخ حمل و نقل دریایی نیز جایگاه خود را معرفی کرد و با ورود اولین نفت کش مخزن دار حمل و نقل نفت خام به شکل کنونی آغاز گردید. از آنجاییکه حمل نفت خام توسط کشتی خطرات زیادی دارد این نرخ بالاتر از نرخ حمل و نقل کالاهای عمومی است و پیدایش تانکر در حقیقت کوششی بوده است برای یافتن روشی مطمئن، سریع، مقرون به صرفه برای بارگیری، حمل و نقل و تخلیه این ماده ارزنده "نفت خام". بالا رفتن نرخ رشد اقتصاد جهانی و توسعه صنعتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه فشار فزاینده ای بر تقاضای منابع تولید از جمله حاملهای انرژی و بالاخص نفت خام و فرآورده های نفتی و گاز وارد نموده است و نقش نفت این ماده ارزنده در رونق و رکود اقتصاد کشور عزیزمان ایران واقعیتی آشکار است. بنابراین مجموعه خدماتی که سبب انتقال و جابه جایی این منبع جهت صادرات را فراهم مینمایند نیز دارای ارزش اقتصادی فراوانی است و بخشی از جریان تولید محسوب میشود. حمل و نقل دریایی بهترین و به صرفه ترین گزینه جهت جا به جایی انرژی و پایه اصلی حمل و نقل بین المللی نفت خام میباشد. اکنون بیش از یک سوم ظرفیت کشتیهای جهان را نفتکشها تشکیل می دهند و رشد اقتصادی و متعاقباً نیاز کشورها به نفت خام باعث شده که هر روزه به میزان واردات این کالا بیفزایند و در نتیجه بازار نفتکشها را گرمتر کنند. جریان تولید و حمل نفت خام در گذشته نیز نشان می دهد که در دهه های آینده حجم نفت خامی که از طریق دریا حمل می شود اگر با همان سرعت رشد نکند کمتر هم نخواهد شد و چنین نیازی، هرگونه سرمایه گذاری برای گسترش ناوگانهای نفتکش جهان را از نظر اقتصادی توجیه پذیر مینماید. امروزه تجارت نفت خام به یک بازار بزرگ تبدیل شده که کم و بیش تمام کشورهای جهان اعم از تولید کننده یا مصرف کننده را در برمیگیرد و این بازار بزرگ با شبکه های بسیار بزرگی از خطوط لوله و نفتکش های بزرگ به هم پیوند خورده اند تا بتوانند به منابع سرشار و انرژی ارزان دست یابند و اقتصاد خود را رونق بخشند. ایران نیز با در اختیار داشتن منابع غنی نفت و گاز که سهم عمده ای از منابع سوخت فسیلی جهان را به خود اختصاص داده است همواره در بازار نفت، فرآورده های نفتی و حمل و نقل آن جایگاه خاصی داشته است. ایران همچنین با داشتن سواحل وسیع در خلیج فارس و دریای عمان
    Abstract
    The purpose of this paper is to model and forecast the dynamics of the VLCC's freight rate and power tracking in the oil transportation market by using MLFF(Multi-Layered Feed Forward) neural network with back-propagation learning algorithm and GMDH (Group Method of Data Handling) neural network with genetic learning algorithms. We chose to model the freight rate for VLCC's (World scale or $/Tonne) for the selected voyage from Kharg Island, Iran to Yokkaichi, Japan. This paper uses simple moving average inputs and the result confirms that by GMDH approach twice-multilayered neural networks, prediction accuracy in comparison to MLFF neural networks can be improved and using GMDH method has reduced error and enabled us to predict the future tanker rate movements with more accuracy.