نقش محتوای برنامه دروس منتخب دوره کارشناسی رشته برق در ایجاد و تقویت نگرش کارآفرینانه فراگیران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48713;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 48
- تاریخ دفاع
- ۱۰ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- سیروس سجادی شهربابکی
- استاد راهنما
- سعید جعفری مقدم
- چکیده
- هدف این پژوهش شناسایی نقش محتوای برنامه دروس منتخب دوره کارشناسی رشته برق در ایجاد و تقویت نگرش کارآفرینانه فراگیران است. بدین منظور سه پرسش اساسی مطرح گردید و برای پاسخ به آنها با الهام از پرسشنامه استاندارد EAO رابینسون یک پرسشنامه بسته با ضریب آلفای کرونباخ 865% (دانشجویان) و دو پرسشنامه نیمه ساختار یافته شامل پرسشنامه و مصاحبه به ترتیب با ضرایب آلفای کرونباخ 698% و 628% برای استادان گروه برق و کارآفرینان و نیز پرسشنامه مجزای دیگری با ضریب آلفای کرونباخ 832% برای استادان دانشکده کارآفرینی که چهار گروه جامعه آماری این تحقیق هستند، طراحی شده است؛ حجم نمونه اول پژوهش را جمعأ 74 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به همراه آندسته از دانشجویان مقطع کارشناسی که بیش از 110 واحد درسی گذرانده اند را تشکیل می دهد. جامعه دوم آماری، استادان و اعضای هیئت علمی گروه برق دانشگاه شهید باهنر کرمان و جامعه سوم، برخی از کارآفرینان رشته برق شاغل در کرمان که گروه دوم و سوم، جمعا 10 نفر را شامل می شود، 9 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز حجم جامعه آماری چهارم را تشکیل می دهد. روش تحقیق به صورت آمیخته (کمی و کیفی) است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل توصیفی (توزیع فراوانی و درصد)، آزمون مجذور کا و استنباط استقرایی استفاده شده است. براساس نتایج این پژوهش، به ترتیب دروس تاسیسات الکتریکی 1/70%، کارآموزی 4/58%، کنترل صنعتی 4/51%، پروژه کارشناسی 3/49%، اصول میکروکامپیوترها و میکروپروسسورها 5/45%، کارگاه برق 9/43%، الکترونیک صنعتی 5/33% بر ایجاد و تقویت نگرش کارآفرینانه دانشجویان تاثیر می گذارند. ضمنا براساس نظر استادان و اعضای هیئت علمی گروه برق دانشگاه باهنر و کارآفرینان دانش آموخته این رشته، شاغل در کرمان، در دروس الکترونیک صنعتی و کنترل صنعتی امکان گنجاندن مولفه های انگیزه پیشرفت و خلاقیت و نوآوری، در درس اصول میکروکامپیوترها و میکروپروسسورها امکان گنجاندن مولفه های انگیزه پیشرفت، گرایش به کارتیمی و خلاقیت و نوآوری، در درس پروژه کارشناسی امکان گنجاندن مولفه های انگیزه پیشرفت و گرایش به کارتیمی و در درس کاراموزی امکان گنجاندن مولفه های گرایش به کارتیمی وجود دارد. در دروس تاسیسات الکتریکی و کارگاه برق نیز امکان گنجاندن هیچ کدام از مولفه های نگرش کارآفرینانه وجود ندارد. همچنین، بر اساس نظر خبرگان رشته کارآفرینی، سرفصل های مناسب برای محتوای درس مستقل کارآفرینی عمومی عبارتند از: نگاهی به ضرورت و اهمیت کارآفرینی، بررسی تجارب، موفقیت و شکست کارآفرینان، فرایند تشخیص فرصت های کارآفرینانه، خلاقیت و نوآوری، مبانی حقوقی کسب وکار و قوانین مرتبط، طراحی و تدوین طرح کسب وکار، تأمین مالی کسب و کار، مدل های کسب وکار، مبانی مدیریت استراتژیک در SMEs، رشد و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه، آشنایی با مدیریت بازار، کارگروهی و مذاکره، تجارت الکترونیکی، جهانی شدن کسب و کار، طرح تجارب کارآفرینان ایرانی.
- Abstract
- This study aims to recognize role of Electronic curriculum at bachelor level to form and strengthen entrepreneurial students’ attitude. To answer three main questions, by inspiration of standard EAO questionnaire of Robinson, one closed questionnaire (with Cronbach’s Alpha of %865) and two semi structured questionnaires (questionnaire and interview with Cronbach’s Alpha of %698 and %628) and a distinct closed questionnaire (with Cronbach’s Alpha of %832) were designed for four categories of statistical population: the first sample includes students of master level and those students of bachelor level who passed more than 110 courses units, totally 74 students. The second sample includes professors and teachers of Electronic department at Bahonar university of Kerman. The third includes electronic entrepreneurs, (the second and third samples totally includes 10 people). And the fourth sample includes 9 professors of Entrepreneurship faculty of University of Tehran. The research conducted through a mixed quantitative and qualitative method. The first and the third sampling has been carried out by using descriptive and survey method whereas second sampling employs qualitative method. The analysis has been made in view of frequency distribution, percentage, K square test and inductive presumption. The findings demonstrate that courses of Electrical installations %70.1, Traineeship %58.4, Industrial control %51.4, MA project %49.3, Principles of microcomputers and microprocessors %45.5, Electronic workshop %43.9, Industrial electronic %33.5 respectively have affected entrepreneurial attitudes. Meanwhile, it is possible to insert elements of Achievement and Creativity & Innovation into the courses of Industrial electronic and Industrial control, elements of Achievement, Team working and Creativity & Innovation into the courses of Principles of microcomputers and microprocessors, elements of Achievement and Team working into the course of MA project and elements of Team working into the course of Traineeship. There is no possibility to insert any elements of entrepreneurial attitude into the courses of Electrical installations and Electrical workshop. Furthermore, suitable headlines for content of the course of Entrepreneurship are: A view to importance of Entrepreneurship, Review of entrepreneurs’ experiences, successes and defeats, process of opportunity recognition, Creativity & Innovation, Business plan, Financial provision of business, Business models, Principles of strategic management in SMEs, Growth of entrepreneurial business, Market management, Team working and negotiation, Electronic commerce and Invitation of Iranian entrepreneurs. Key words: Entrepreneurship, Entrepreneurial attitude, Entrepreneurship Education, Field of Electronic, Curriculum.