عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی نظریه معرفت الله نزد مولوی و ملاصدرا
- رشته تحصیلی
- مدرسی معارف اسلامی - مبانی نظری اسلام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1932ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48774
- تاریخ دفاع
- ۱۴ تیر ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا کامکار
- استاد راهنما
- منصور میر
- چکیده
- معرفت از ریشه "عرف" به معنای شناخت و علم به چیزی به همان صورت که هست ، می باشد. توجه به نیروی مابعدالطبیعه و شناخت مبداء عالم از زمان های کهن تا کنون هاله ای از ابهام در ذهن بشر ایجاد نموده و او را با این پرسش رو به رو کرده است که چگونه می توان به معرفت و شناخت مبداء عالم دست یافت؟ و چه راهی آدمی را بهتر و سریع تر به این مقصود می رساند؟ در مقام پاسخ گویی به این پرسش دو جریان مهم تاریخی از دیرباز موجود بوده است که از لحاظ ماهیت و روش در مقابل هم قرار داشته اند. اول، جریان عقل و فلسفه و دوم، جریان قلب و عرفان. با دقت در اصحاب عقل و عرفان، می توان ملاصدرای شیرازی را به حق از نوآوران و اولیای فلسفه و حکمت دانست و بی تردید باید جلال الدین محمد بلخی را از ستارگان عالم عرفان به شمار آورد. اگر چه ابزار و وسیله شناخت در عرفان، دل و شهود قلبی می باشد، اما در بررسی آثار مولوی علاوه بر آن به اقبال و توجه ویژه وی به عقل نیز پی می بریم.هم چنین باید توجه نمود که فلسفه ملاصدرا همان گونه که بر عقل و استدلال تکیه دارد ، عرفان و شهود قلبی را نیز در درون خود جای داده است. این رساله به بررسی هر یک از دو جریان فلسفه و عرفان در باب شناخت خداوند و معرفه الله پرداخته و آراء دو تن از اندیشمندان و بزرگان آن یعنی صدرالمتالهین شیرازی و جلال الدین محمد بلخی را در این باره مورد تحلیل قرار می دهد.
- Abstract
- Know ledge from the root of tradition is meaning science and cognition to something that has a some from.Consider to wonderful forces& knowing world begining which is created an ambiguity at mansmind and is confronted him to the question which how we can arrive a cognitition & knowledge from world beginning ? & what way can convey him to this purpose quickly & in a better situation ? At position replying to this question , there was two historical processes which were confronted from nature & procedure point view.Firs no is wisdom & philosophy & second no is heart & theosophy.By consider to wisdom & theosophy , rightly we can introduce " Molla Sadra Shiraz" at innovafors& lovds of wisdom & theosophy & surely must include from theosophy world stars . While tools & wisdom instruments is heart & in tuition , but at studying Molavies traces and symptoms , we know special consider to ration .Also we should considev to Molla Sadra theosophy at same way which relie to ration & wisdom & include heart intuition & theosophy . this thesis consider each one of two philosophy & tneo sophy procedure at Allah cognition pointview & Allah wisdom and then analysis the ideas tow scientists ( sadrol motahellin shiraz & jallaloldin Mohammad Balkhi ) Key words : Cognition , wisdom ( ration ) , heart , love , nature