عنوان پایان‌نامه

مدلسازی ریاضی برای یک مسله مکان یابی دو هدفه با در نظر گرفتن قابلیت وحل آن با استفده از یک الگوریتم کارآمذ



    دانشجو در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدلسازی ریاضی برای یک مسله مکان یابی دو هدفه با در نظر گرفتن قابلیت وحل آن با استفده از یک الگوریتم کارآمذ" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1940;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48965
    تاریخ دفاع
    ۲۰ تیر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    رضا توکلی مقدم

    در حالت کلی پروژه طراحی شبکه با مشخص کردن جایگاه های مکان یابی و ظرفیت های مورد نیاز برای تسهیلات جدید و برنامه ریزی خرید، تولید، توزیع و نگهداری محصولات مواجه است. این پروژه مقدار زیادی سرمایه را به خود اختصاص می دهد و تسهیلاتی که الان مستقر می شوند انتظار می روند که برای دوره زمانی طولانی مدتی به کار گرفته شوند. از اینرو پیکربندی پایدار شبکه زنجیره تامین به موضوعی مهم و حساس در مدیریت زنجیره تامین تبدیل شده است. در اکثر حالات فرض می‌گردد که سیستم همواره به صورت صحیح عمل می‌نماید و تسهیلات به‌گونه‌ای جایابی می‌شوند که گویی هیچگاه دچار نقص و خرابی نمی‌شود. حال آنکه، در دنیای واقع، همواره تسهیلات در معرض خرابی قرار دارند. در این پایان نامه، چگونگی خدمت‌رسانی به مشتریان در زمان خرابی یک یا چند مرکز توزیع، تحت عنوان قابلیت اطمینان بیان می‌شود. به منظور نزدیکی هر چه بیشتر مدل به شرایط واقعی، مکان یابی به صورت p- مرکز و ظرفیت تسهیلات هم محدود در نظر گرفته شده است. اهدافی که در این مدل در نظر گرفته شده اند عبارتند از حداقل کردن بیشینه هزینه حمل و نقل و حداقل کردن هزینه ثابت استقرار تسهیلات. با توجه به چند هدفه بودن مدل، استفاده از روش های کلاسیک بهینه سازی جهت دستیابی به جواب های بهینه سراسری یا موضعی، امری غیرممکن است. با توجه به پیچیدگی محاسباتی مسأله فوق، الگوریتم بهینه سازی انبوه ذرات چند هدفه و الگوریتم جستجوی پراکنده چند هدفه برای حل مدل استفاده شده است. در پایان، کارایی هر کدام از این دو روش به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
    Abstract
    “Generally, network design projects face with assignments of locations and capacities for new facilities, procurement and production planning, distribution and maintenance. This will entail large investment for facilities, so, it is expected that opened facilities work properly for a long time horizon. As a matter of fact, reliable supply chain network has become a critical and important subject in supply chain management. In most cases, we consider that all facilities will work constantly without any disruptions or failures; but in real world problems, facilities may face disruptions. In this thesis, reliability is considered through the concept of customer’s service level when failures happen. In order to define the model closer to real world problems, the model is proposed based on p-center problem and the facilities are considered to have limited service capacities. Conflicting objectives in this model are the minimization of the fixed cost and the minimization of the maximum transportation cost. Since the model is NP-hard, two meta-heuristics, namely multi-objective scatter search (MOSS) and multi-objective particle swarm optimization (MOPSO) have been applied to find the Pareto-archive solutions. Finally, the efficiency of each solving method is compared”.