عنوان پایاننامه
تعیین عوامل تاثیر گذار بر برند سازی جهانی در صنایع تولیدی ایرانی
- رشته تحصیلی
- MBA- مدیریت عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1979;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49846
- تاریخ دفاع
- ۰۵ تیر ۱۳۹۰
- دانشجو
- پویان حاجی علیخانی
- استاد راهنما
- فریبرز جولای
- چکیده
- امروزه با گسترش روزافزون رقابت تجاری بین شرکت ها در سرتاسر جهان احتیاج به نگاه علمی به تمامی فعالیت های بنگاه های اقتصادی و شرکت ها روز به روز بیشتر احساس می شود. یکی از مهمترین این فعالیت ها، بازاریابی می باشد. بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بزرگ بدلیل عدم توجه به این مهم نابود شده اند. در کشور نیز همه روز شاهد از دست دادن سهم بازارهای داخلی و خارجی شرکت های ایرانی هستیم. شرکت های ایرانی برای اینکه بتوانند در بازارهای خارجی به رقابت بپردازند، نیاز به ایجاد و ارتقا برند و سپس جهانی سازی برند خود دارند. بدون داشتن یک برند جهانی قوی نه تنها در بازارهای جهانی رقابت برای آنها مشکل است، بلکه در بازارهای داخلی نیز رقابت آنها با برندهای جهانی مشکل می شود. بدلیل اینکه برندهای جهانی در ذهن مشتریان و مصرف کنندگان در نقاط مختلف دنیا می مانند، همواره مورد توجه آنها در تصمیم گیری برای خرید قرار می گیرد. در این پایان نامه بدلیل ضعف برندهای تولیدی ایرانی در برند سازی جهانی سعی در مطالعه برندهای برتر جهان و بدست آوردن عوامل حیاتی تاثیرگذار بر برند سازی جهانی شده است. همچنین، فعالیت هایی که این برندها برای جهانی سازی برند خود انجام داده اند، نیز بدست آمده است. روش استفاده شده در این پایان نامه الگوبرداری بوده است و روش انتخاب الگوها از طریق تهیه لیست اولیه از برندهای تولیدی موجود در 20 برند برتر سال 2010 منتشر شده توسط شرکت اینتر برند و سپس انتخاب 6 برند برتر بر حسب اولویت های تعیین شده و در نهایت ارزیابی آنها از طریق نمره دهی به هر یک از 6 شرکت انتخاب شده در لیست کوتاه بر اساس عامل های در نظر گرفته شده، می باشد. در فرآیند انتخاب الگو 3 برند کوکاکولا، سامسونگ و اپل به عنوان الگو انتخاب شده و هر یک مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند و در نهایت هفت عامل ثبات، تشخیص، تمایز و ایجاد برتری، پیوند عاطفی، تنوع، انطباق پذیری، تنوع، دسترسی به عنوان عوامل کلیدی در برندسازی مطرح شدند.
- Abstract
- With ever increasing global competition among business firms, companies are finding that in order to stay competitive they need to have a scientific perspective on all of their activities more than ever. Marketing is one of the most prominent activities of a business firm. Failure to do sound marketing practices has lead to demise of many companies. The situation is the same in Iran. Iranian companies are losing their domestic and global market shares to their competitors. To be able to compete in global markets, Iranian companies need to create, promote and then globalize their brands. Without a strong global band they not only will have difficulty competing in global markets, but will also face many challenges competing against global brands in domestic markets. Because global brands always occupy a position in minds of the consumers and costumers around the world, they will always consider them when making a buying decision. Iranian brands are very weak at building global brands and, therefore, in this thesis I study top global brands and key affecting factors in global branding. Furthermore, I examine activities that these companies carry out in order to globalize their brands. Benchmarking has been used as the method of research and for choosing benchmarks, initially a list of best 20 manufacturing brands of 2010, released by Interbrand, was developed. Then 6 brands were chosen out of the list based on specific priorities and finally these brands were rated according to specific measures. In benchmark selection process, three brands were selected as the final benchmarks and their global branding activities were studied. I found seven factors as the key global branding factors: Consistency, Availability, Adaptability, Differentiation, Diversification, Emotion Relationship, and Recognition.