نقش توسعه محصولات/خدمات جدید در بین المللی شدن SMEها در صنایع غذایی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 61;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49142
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- مهران تاج الدین
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- پژوهش حاضر صنایع غذایی کشور را به عنوان بستر مناسبی برای توسعه محصولات جدید و همچنین نقش آن در بین المللی شدن آنها در نظر گرفته است. نظر به اهمیت صنایع غذایی کشور و نقش مهم آن در کسب و کار هنگامی که بحث رقابت با محصولات خارجی پیش می آید، در موضوع بین المللی شدن از یک سو و نقش توسعه محصولات و خدمات جدید و تاثیر آن در بین المللی شدن این کسب و کار ها از سوی دیگر، پژوهشگر را بر آن داشت به بررسی نقش توسعه محصولات و خدمات جدید در بین المللی شدن این کسب و کار ها بپردازد. برای این منظور تحقیق حاضر به سه بخش توسعه محصولات جدید ، توسعه خدمات جدید، عوامل بین المللی بودن تقسیم شد. پژوهشگر با انجام تحقیقات کتابخانه ای به جمع آوری و مرور تحقیقات پیشین در این سه حوزه پرداخته و سپس با تشکیل گروه کانونی از اساتید صاحبنظر دانشگاهی به بررسی هر یک از عوامل موجود دراین سه حوزه پرداخت که در این میان عواملی چند مانند تاثیر سیاست گذاری های حمایتی دولت، نوع استراتژی شرکت ها جهت ایجاد مزیت رقابتی (مزیت قیمتی، کیفیتی و یا منحصر به فرد بودن محصول یا خدمت) و یا افزایش نقش شخص کارآفرین در فعالیت های بین المللی به تحقیق اضافه شد. همچنین برخی از عوامل بی تاثیر نیز از تحقیق حذف شد. در ادامه ی انجام این تحقیق و در بخش کمی آن که بر مبنای عوامل استخراجی از گروه کانونی(بخش کیفی) تدوین شد، این عوامل در قالب پرسشنامه ای آماده گردید که برای آن یک سایت اینترنتی طراحی و تدوین شد و از مدیران شرکت های مورد مطالعه خواسته شد تا به سوالات پاسخ دهند. در نهایت پاسخ ها تحلیل گردید. نوآوری این تحقیق در برقرای ارتباط بین توسعه محصولات و خدمات جدید با بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط است. مهترین یافته ی بخش کمی این تحقیق این بود که ثابت شد توسعه محصولات جدید بر بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنایع غذایی ایران اثر دارد ولی توسعه خدمات جدید بر بین المللی شدن کسب وکارهای کوچک و متوسط در صنایع غذایی ایران اثری ندارد. کلمات کلیدی: توسعه محصول جدید، توسعه خدمت جدید، بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط، صنایع غذایی ایران
- Abstract
- This thesis has chosen the Food industry as a good field of study for new product development and new services development and their role in Internationalization. As the important role of Iran’s Food Industry on business when it is the matter of competition with foreign companies, the matter of internationalization in one side and the New Product/Services development and their role on internationalization on the other side, made the researcher research on the role of new product and services on internationalization of SME’s in Iran’s Food Industry. For this purpose the current research is divided into three sections, one is new product development, second is new services development and the third is factors of being international. The researcher has made a lot of literature Review on the field and gathered the initial factors of each section. Then in a Focus Group of Specialists in the field the factors were considered and localized. Meanwhile some factors such as government supporting Policies, Companies strategies for competition (such as better price, better quality or having a unique product or service) were considered and added to research factors. Some factors were omitted also. In continue of this research a questioner was made of the factor coming out of Focus Group and by using a website, Industry managers answered the questions. The most important result of this research is that firstly it is proved that new product development is a reason on internationalization and secondly the new services development has no meaning relation with internationalization in Iran’s food Industry. Keywords: NPD, New Product Development, NSD, New Service Development, Internationalization, Globalization, SME, Iran Food Industry