تبیین عوامل فردی و اجتماعی موثر بر قصد کارآفرینانه در کشورها بر اساس دادههای برنامه GEM ۲۰۰۸
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 56;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49030
- تاریخ دفاع
- ۱۰ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- مهدی ابراهیم
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- قصد یک فرد برای راه اندازی کسب و کار یک متغیر قوی برای پیشبینی فعالیت کارآفرینانه، و به خصوص تاسیس یک شرکت است. به همین دلیل یافتن پاسخ این سوال که چه عواملی منجر به ایجاد قصد کارآفرینانه در افراد می شود حائز اهمیت است. قصد انجام یک عمل متأثر از عواملی چون ویژگیهای شخصیتی، زمینههای جمعیتشناختی، ساختارهای شناختی و زمینههای افراد است. در این پژوهش، با ترکیب این رویکردهای مختلف یک مدل دو مرحلهای برای تبیین چگونگی اثرگذاری شرایط فردی و اجتماعی (فرهنگی) بر قصد کارآفرینانه افراد از ملیت های گوناگون، پیشنهاد شده است. در اینجا فرض کردهایم که قصد کارآفرینانه متأثر از درک قابلیتهای کارآفرینانه (خودباوری)، گرایش به ریسکپذیری و درک فرصتهای کارآفرینانه است و این عوامل به نوبه خود منبعث از ویژگیهای جمعیتشناختی، به خصوص آموزشهای کارآفرینانه و همچنین عوامل اجتماعی و زمینههای فرهنگی هستند. در این پژوهش از دادههای پیمایش بزرگسالان GEM در سال 2008 که در 34 کشور جمعآوری شده استفاده کردهایم. به علاوه، از نتایج پیمایش جهانی ارزشها که فرهنگهای ملل را در قالب دو بعد اصلی سنتی بودن در برابر عقلایی بودن و گرایشهای مادیگرایانه در برابر گرایش به خوداظهاری گزارش میکند بهره بردهایم. این فرضیات به کمک رگرسیونها و روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) تست شدند. یافتهها نشان داد که قصد کارآفرینانه متأثر از ریسک پذیری، درک فرصتها و از همه بیشتر خودباوری است. این مدل ذهنی کارآفرینانه خود تحت تاثیر عوامل جمعیتشناختی، به خصوص جنسیت، آموزشهای کارآفرینی و همچنین الگوی نقش میباشد. نگرشهای کارآفرینانه افراد به علاوه متأثر از زمینههای فرهنگی ایشان است، به نحوی که سنتی بودن بیشتر از عقلایی-سکولار بودن درک قابلیتها را افزایش میدهد و گرایش به خوداظهاری بیشتر از گرایش به مادیگری خودباوری و درک فرصتها را فزونی میبخشد. کلیدواژه ها: قصد کارآفرینانه، زمینه فرهنگی، دیده بان جهانی کارآفرینی
- Abstract
- A person’s intention to act entrepreneurially is a strong predictor of entrepreneurial action, especially starting a firm. This begs the question, what explains entrepreneurial intention? People’s intentions have been considered consequences of their personal traits, demographic background, cognitive make-up, and their context. Here I combine these approaches into a two-level model to account for how intention is shaped by individual and cultural conditions around the world. It is hypothesized that intention is promoted by perceived capabilities, risk propensity and awareness of opportunities, and that these are affected by demographic attributes, especially formal education and entrepreneurial training, and by cultural context. We use the GEM adult population survey in 2008 in all the 34 nations where people were asked about their entrepreneurial training. We also use the World Values Survey in which national culture is measured along two major dimensions, traditionality versus secular-rationalism and materialism versus self-expressionism. The hypotheses are tested by regressions and by SEM. We find that people’s entrepreneurial intention is promoted by their risk propensity, opportunity awareness and especially their perceived capabilities. This entrepreneurial mindset is variously shaped by demographics, notable gender in the way that men more often than women consider themselves capable, risk-willing and aware of opportunities. People’s entrepreneurial attitude is also shaped by their cultural context in the way that traditionality, more than secular-rationalistic culture, promotes perceived capabilities, and also in the way that self-expressionism, more than materialistic culture, enhances perceived capabilities and opportunity awareness. Keywords: Entrepreneurial intention, cultural context, Global Entrepreneurship Monitor