عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل اثرگذار بر نگرش کارآفرینانه دانش آموزان (مقطع دوم و سوم متوسطه منطقه ۲ آموزش و پرورش شهر تهران)



    دانشجو در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی عوامل اثرگذار بر نگرش کارآفرینانه دانش آموزان (مقطع دوم و سوم متوسطه منطقه ۲ آموزش و پرورش شهر تهران)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 104;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50392
    تاریخ دفاع
    ۱۱ اسفند ۱۳۸۹
    دانشجو
    سما لشکری
    استاد راهنما
    رضا محمدکاظمی

    این پژوهش به منظور شناسایی عوامل موثر بر نگرش کارآفرینانه دانش آموزان مقطع متوسطه ( پایه دوم و سوم) دبیرستان ها و همچنین هنرستان های منطقه دو آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است. برای بررسی نگرش کارآفرینانه در دانش آموزان از مدل پتانسیل کارآفرینانه آتاید (2009) استفاده شد، ابعاد در نظر گرفته شده برای نگرش کارآفرینانه دانش آموزان شامل چهار بعد و متشکل از توفیق طلبی، مرکز کنترل درونی، خلاقیت و رهبری است. که در سه جزء عاطفی، شناختی و رفتاری نگرش نگرش را مورد بررسی قرار می دهد. در این پژوهش از ترجمه پرسشنامه استاندارد آتاید استفاده شد، روایی آن توسط صاحب نظران و پایایی آن از طریق مطالعه پایلوت ( بر روی 30 تن از دانش آموزان) در سطح کلی (آلفای کرونباخ برابر با 0.853) و در ابعاد آزمون ( آلفای کرونباخ بالاتر از 0.6)مورد تایید قرار گرفت. متغیر های جنسیت، نوع مدرسه (هنرستان/دبیرستان)، خود اشتغالی پدر و شاغل بودن مادر، به عنوان متغیر های جمعیت شناختی تاثیر گذار بر نگرش کارآفرینانه دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها ابتدا با استفاده از آمار توصیفی به توصیف ویژگی‌های جمعیت شناسی داده‌ها پرداخته شد، سپس برای آزمون فرضیات پژوهش و شناخت رابطه میان متغیرهای تاثیرگذار از آمار استنباطی استفاده شده ‌است. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد، سطح نگرش کارآفرینانه، ابعاد چهار گانه آن (توفیق طلبی، مرکز کنترل درونی، خلاقیت و رهبری) و اجزاء سه گانه آن (عاطفی، شناختی و رفتاری) ، در دانش آموزان بالاتر از سطح متوسط است. پژوهش حاضر نشان داد که بین دانش آموزان پسر و دانش آموزان دختر اختلاف معنی داری به لحاظ نگرش آفرینانه وجود ندارد. با این که در همه ابعاد و اجزاء نگرش کارآفرینانه دانش آموزان پسر میانگین نمرات بالاتری داشتند، این تفاوت تنها در بعد مرکز کنترل درونی و جزء رفتاری معنا دار بود. هم چنین نگرش کارآفرینانه دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی به استثنای جزء عاطفی با یکدیگر اختلاف معناداری نداشت، با این حال تنها جزء رفتاری نگرش کارآفرینانه در دانش آموزان هنرستانی از دانش آموزان دبیرستانی بالاتر بود و در سایر ابعاد و اجزا نگرش کارآفرینانه دانش اموزان دبیرستانی میانگین نمرات بالاتری داشتند. دانش آموزانی که پدران خود اشتغال داشتند با دانش آموزانی که پدران کارمند داشتند تفاوت معناداری از نظر نگرش کارآفرینانه نداشتند، هر چند که جز در بعد توفیق طلبی سایر ابعاد و اجزاء نگرش کارآفرینانه در دانش آموزانی که پدرشان کارمند بودند بیشتر بود. علی رغم این که به استثنای جزء شناختی، میانگین نمرات همه ابعاد و اجزاء نگرش کارآفرینانه دانش آموزانی که مادران شاغل داشته اند از دانش آموزانی که مادران خانه دار داشتند بالا تر بود، اما ایت تفاوت معنادار نبود. پژوهش حاضر نشان داد که متغیر های جمعیت شناختی نقشی در پیش بینی سطح کلی نگرش کارآفرینانه دانش آموزان ایفا نمی کنند. و مشخص شد که متغیر جنسیت تنها با بعد مرکز کنترل درونی و جزء رفتاری نگرش کارآفرینانه همبستگی دارد. و متغیر نوع مدرسه با جزء عاطفی نگرش کارآفرینانه دارای همبستگی است. درصد تغییرات نگرش کارآفرینانه توسط چهار بعد مورد بررسی( توفیق طلبی، مرکز کنترل درونی، خلاقیت و رهبری) توضیح داده می شود. کلمات کلیدی: نگرش کارآفرینانه، توفیق طلبی، مرکز کنترل درونی، رهبری، خلاقیت، متغیر های جمعیت شناختی.
    Abstract
    This study investigates the factors that have the potential to affect entrepreneurial attitude in high school students (2nd and 3rd graders). The range of this study includes high schools and technical high schools in Tehran’s 2nd provincial sector. The Athyde entrepreneurial attitude model (2009) was used to measure the entrepreneurial attitude in students. Four different aspects of entrepreneurial attitude –creativity, leadership, internal locus of control and the need for achievement- have been considered. Each of these aspects was measured in three components: behavioral, emotional and cognitive. The Athyde standard questionnaire was translated. A pilot study was carried out on a number of 30 students in order to verify the reliability of the test (Cronbach’s alfa was equal to 0.853 for the whole ATE test and greater than 0.6 for each aspect of the test). Variables as gender, school type (regular/technical), self-employment of father and employment status of mother were also investigated as demographic variables with the potential to affect the entrepreneurial attitude in students. Data were first analyzed using descriptive statistical methods describing the demographic characteristics of the data. Then in order to investigate the assumptions of the study and to examine the interrelation of the variables, an inferential statistical analysis was carried out using SPSS18 software. The findings of the study showed that the overall level of entrepreneurial attitude, in its four aspects and the related components, was greater than average.The study showed no meaningful (significant) difference between male and female students in regard to entrepreneurial attitude. Even tough male students had higher points in all aspects and components; this difference was only significant in internal locus of control aspect and the behavioral component. Entrepreneurial attitude was different among the students of regular and technical high schools, Only in the emotional component. However, students of regular high schools had better points in all other aspects and components except in the behavioral component. Students who had self-employed fathers were not different than the other students in entrepreneurial attitude. How ever, except for need for achievement, students with non self-employed fathers had better points in all aspects and components.The average points of students with employed mothers were higher than other students in all aspects and components except for the cognitive component, but the difference was not significant. This study showed that demographic variables had no significant impact on entrepreneurial attitude. It also showed that gender, only affects the internal locus of control aspect and the behavioral component of the entrepreneurial attitude. In a same way, the type of the school only affected the emotional component of entrepreneurial attitude. 100% of the changes in entrepreneurial attitude are explained by the four considered aspects (internal locus of control, need for achievement, creativity and leadership). Key words Entrepreneurial attitude, Internal locus of control, need for achievement, demographic variables, creativity, leadership