نقش فعالیتهای کارآفرینانه در صنعت گردشگری شهر همدان
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 254;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53437
- تاریخ دفاع
- ۲۳ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- ریحان سروش مقدم
- استاد راهنما
- کرامت اله زیاری
- چکیده
- گردشگری قبل از هر چیز یک مسئله اقتصادی است. ساماندهی فضای جغرافیایی در امر مبادله آزاد گردشگری شکل میگیرد و کسب و کار مسافرت بر پایه سرمایه داری و سود آوری انجام میشود. از این رو گردشگری در فرایند عرضه و تقاضا جلوههایی از فعالیت های ایجاد اشتغال را نشان میدهد و این موضوع همان اصل اساسی در فعالیت های کار آفرینانه است. هدف اصلی این تحقیق تحلیل نقش فعالیت های کارآفرینانه در صنعت گردشگری شهر همدان است در واقع این تحقیق بدنبال بررسی این موضوع است که تا چه اندازه فعالیت های کارآفرینانه از جمله فعالیت های کارآفرینانه فرصت گرا، قهری، ضرورت گرا در صنعت گردشگری شهر همدان تاثیر خواهد داشت. این تحقیق از آن منظر مورد توجه است که با آگاهی از نقش فعالیت های کارآفرینی در صنعت گردشگری می توان سیاستگذاری های صنعت توریسم شهر همدان و فعالیت های کارآفرینانه را جهت بخشید از این رو سعی شد با الگو گیری از تحقیقات پیشین چارچوب پایه مناسبی برای انجام این تحقیق ایجاد شود. در این تحقیق برای مطالعه فعالیت های کارآفرینی از مطالعات صورت گرفته و گزارشات دیده بان جهانی کارآفرینی کمک گرفته شد سپس بر اساس اطلاعات حاصل از مطالعه موردی و مصاحبه های صورت گرفته چارچوب تحقیق استخراج شد. و بر اساس این چارچوب به تهیه پرسشنامه پرداخته شد. در نهایت پس از تحلیل داده های بدست آمده مشخص گردید فعالیت های کارآفرینانه قهری نقش موثری در اقتصاد شهری همدان بازی نموده اند و چنین بر می آید که نقش فعالیت های کارآفرینانه فرصت گرا بیشتر به سمت خدمات مطلوبتر و مناسبتر در فعالیت های کارآفرینانه شهر همدان بوده است، همچنین فعالیت های کارآفرینانه تثبیت شده با ایجاد و گسترش بستر های مناسب توریسم در جهت رشد توریسم بسیار فعال بوده اند. کلمات کلیدی: فعالیت های کارآفرینانه، گردشگری، شهر همدان 2 1-2 تشریح و بیان مساله 3
- Abstract
- Tourism is, in the first place, an economic issue. Organizing of geographical space depends on free exchange of tourism, and travel business is conducted based on capitalism and profitability. Tourism therefore depicts parades of job creation activities in the supply and demand process; and that is the very main principle in entrepreneurship activities. The main objective of this research is to analyze the role of entrepreneurship activities in tourism industry in Hamadan. This research, in fact, intends to consider the effect of entrepreneurship activities including opportunistic, compulsory and exigent entrepreneurship activities on the tourist industry in Hamadan. This research is important because awareness of entrepreneurship activities in tourist industry can direct policy-makings of tourist industry and entrepreneurship activities in Hamadan. Therefore, it was tried to develop an appropriate basic framework for this research considering the model of the previous studies. This research made use of the studies conducted and reports of International Entrepreneurship Watch; and then the framework of this study was extracted according to the information obtained from the case study and the interviews conducted. After that, a questionnaire was prepared based on this framework. Finally, after the obtained data was analyzed, it became clear that compulsory entrepreneurship activities played an effective role in Hamadan’s urban economics; and it seems that the opportunistic entrepreneurship activities were inclined towards more favorite and desirable services in the entrepreneurship activities in the city of Hamadan. Meanwhile, stabilized entrepreneurship activities were very effective in the growth of tourism by appropriately paving the way for tourism growth. Keywords: entrepreneurship activities, tourism, city of Hamadan