عنوان پایاننامه
بررسی چارجوب ارائه خدمات کارآمد و اثربخش بیمه مدیریت شهری با رویکرد تعاملی (مطالعه موردی :شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت امور شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48800
- تاریخ دفاع
- ۰۷ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- صابر علیمحمد
- استاد راهنما
- مجتبی امیری
- چکیده
- چکیده با توجه به نارسایی های موجود در تعاملات بین شهرداری تهران و شرکت های بیمه هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت تفاوت وضعیت موجود و مطلوب ارائه خدمات کارآمد و اثربخش بیمه مدیریت شهری در شهرداری تهران به منظور ارائه سازوکارهای بهبود وضعیت است. به منظور شناسایی میزان فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب تعامل بین شهرداری تهران و شرکتهای بیمه پس از بررسیهای انجام شده، سه دسته مولفه به شرح زیر تعیین گردید: 1- مولفه های مربوط به عملکرد صنعت بیمه کشور در تعامل با شهرداری تهران 2- مولفه های مربوط به عملکرد شهرداری تهران در تعامل با صنعت بیمه کشور 3- مولفه های مربوط به عملکرد شرکت سرویس بیمه شهر به عنوان واسطه بین شرکتهای بیمه و شهرداری تهران در تعامل با صنعت بیمه و شهرداری روش تحقیق این پژوهش با توجه به تاکید بر شناخت وضعیت و ارائه راهکارهای بهبود آن از نوع پیمایشی و از لحاظ هدف و دستیابی به نتایجی که در تصمیم گیریها مورد توجه قرار می گیرد از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش با توجه مقتضیات مسأله و هدف اصلی پژوهش، از دو گروه تشکیل شده است که عبارتند از: 1- مدیران و کارشناسان صنعت بیمه کشور 2- معاونین مالی و اداری مناطق 22 گانه شهرداری کلان شهر تهران در رابطه با جامعه آماری اول با توجه به نامشخص بودن ولی محدود بودن اعضای جامعه، روش نمونه گیری به صورت قضاوتی است که با توجه به شاخص ها و ویژگیهای مورد نیاز شامل دارا بودن پست مدیریتی و کارشناسی موضوع و آشنایی با آن بوده است . در جامعه آماری دوم نیز به توجه به محدود بودن اعضای جامعه که در مجموع 22 نفر می باشند از روش نمونه گیری تمام شمار استفاده شده است. سپس با طراحی پرسشنامههایی با ماهیت سوالات مشابه و توزیع آن ها به طور جداگانه میان مدیران شهرداری تهران و مدیران و کارشناسان صنعت بیمه کشور، وضعیت موجود و مطلوب تعامل بین شهرداری تهران و شرکتهای بیمه بررسی شد. طبق نتایج پرسشنامه، هریک از طرفین معتقد بودند که بین وضعیت موجود و مطلوب مولفه های مربوط به فعالیتهای گروه دیگر تفاوت معنی داری وجود دارد در حالی که بین وضعیت موجود و مطلوب مولفه های مربوط به فعالیتهای خودشان تفاوت معنی داری دیده نمی شود. همین تفاوت در پاسخهای دو گروه نشان از وجود تفاوت بین وضعیت موجود و مطلوب تعامل بین دو گروه است.
- Abstract
- In view of the existing deficiencies in interactions between Tehran Municipality and insurance companies, the main objective of the present research is to identify the differences between the existing and desirable states of affairs for efficient and effective delivery of urban management insurance services in Tehran Municipality in order to suggest solutions for improvement of situations. After investigations, the interactions between Tehran Municipality and insurance companies categorized into the three following factors in order to identify the rate of gap between the present and desirable situations: 1- The factors related to the performance of country’s insurance industry in interaction with Tehran Municipality, 2- The factors related to the performance of Tehran Municipality in interaction with country’s insurance industry, 3- The factors related to the performance of Bimeh Shahr Insurance Services Company as the agent between insurance companies and Tehran Municipality in interaction with insurance industry and municipality, This research is a field study as it emphasizes situation recognition and suggestions for improvement. It is also an applied research in terms of the objectives as well as the results which have to be considered in decision makings. Considering the appropriateness of the subject and the main research objective, the statistical population includes: 1- Managers and experts of country’s insurance industry 2- Financial and administrative deputies of 22 Districts of Tehran Municipality With regard to unidentified but limited number of members, the sampling method of the first statistical population is based on judgment which according to the required indicators and characteristics includes holding managerial position and expertise as well as familiarity with the issue. In the second statistical population, all-inclusive sampling method was used given the limited number of members (22 people). Then, by designing questionnaire with questions of the same nature and their distribution separately among managers of Tehran Municipality as well as directors and experts of country’s insurance industry, the present and desirable conditions of interaction between Tehran Municipality and insurance companies are examined. According to questionnaire results, each of the two parties believed that there is a significant difference between the existing and desirable conditions of the related activities to other group while there is no significant difference between the existing and desirable situation of their own activities. This difference between the responses of the two groups indicates that there is a difference between the existing and desirable situations of interaction between two groups. In addition, both groups believed that there is a gap between the existing and desirable situations of components related to the performance of Bimeh Shahr Insurance Services Company in interaction with Municipality and insurance companies and this fact results in a gap between the present and desirable situation of interaction between Tehran Municipality and insurance companies. This difference is due to unspecified role and duties of Bimeh Shahr Insurance Services Company in establishment of interaction between the insurance companies and the municipality. Finally, in addition to presenting conclusion based on discussions and analyses, mutual interaction as well as direct interaction models of insurance companies and municipality with the improvement approach is presented.