عنوان پایاننامه
تحلیل نوع ساختاری چکیده مقالات علمی -پژوهشی بین فرهنگی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1474/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49144
- تاریخ دفاع
- ۰۱ تیر ۱۳۹۰
- دانشجو
- شیرین محمدزاده
- استاد راهنما
- حمیده معرفت
- چکیده
- به¬دنبال تحقیقات سویلز (1981) در زمینه بررسی نوع ساختاری، پژوهش¬های متعددی بر روی بخش¬های مختلف مقالات علمی نوشته شده در زبان¬ها و حوزه¬های مختلف صورت گرفته¬ (بوش-لاوئر، 1995؛ مارتین، 2003؛ استوتسبری، 2003)، ولی توجه اندکی به چکیده مقالات فارسی در زمینه ادبیات شده¬است. همچنین ادعای لورس (2004)و سایرین در مورد وجود دو نوع چکیده، و مارتین (2003) در مورد تاثیر عوامل اجتماعی-فرهنگی بر سبک نوشتار نیاز به بررسی بیشتر دارد. به همین منظور، 90 چکیده مقاله انگلیسی و فارسی در زمینه ادبیات و نوشته شده توسط نویسندگان انگلیسی و فارسی زبان بر اساس مدل¬های IMRD و CARS بررسی شد. نتایج این بررسی به سه بخش تقسیم می¬شود. نخست، نویسندگان مقالات ادبی عموما بر "مقدمه" و "نتایج" تاکید می¬کنند، و "روش" و "بحث" را نادیده می¬گیرند، و همچنین معمولا خلاء موجود در پژوهش¬های قبل را که انگیزه اصلی آنها در انجام پژوهش بود، ذکر نمی¬کنند. دوم، چکیده مقالات ادبیات عموما با مدل CARS سازگاری دارند، نه IMRD . به¬علاوه، چکیده¬های نوشته شده توسط نویسندگان فارسی زبان بعضا از هنجارهای بین المللی فاصله دارند. این پژوهش همچین به بحث درباره مواردی که دو مدل در توصیف چکیده¬ها ناکارآمد بوده¬اند می¬پردازد، و نهایتا راهکارهایی در زمینه آموزش زبان انگلیسی، خصوصا مهارت نگارش، ارائه می¬کند.
- Abstract
- Following Swales’s (1981) works on genre analysis, studies on different sections of Research Articles (RAs) in various languages and fields abound; however, only scant attention has been directed toward abstracts written in Persian, and the field of Literature. Moreover, claims made by Lores (2004) and others regarding the existence of two types of abstracts, and by Martin (2003) regarding the influence of sociocultural factors on the way writers write need to be checked. To fill this gap, 90 English and Persian abstracts written in the field of Literature, by English and Persian native speakers, were analyzed based on the “Introduction, Method, Results, Discussion” (IMRD) and “Create a Research Space” (CARS) models. The results showed that first, Literature RA writers generally focus on Introduction and Results, neglect Method and Discussion, and do not mention the niche in the previous work. Second, Literature abstracts generally match CARS rather than IMRD model, supporting Lores’s claim. Third, abstracts written by Persian native speakers have a number of deviations from the international norms, supporting the claim made by Martin (2003). The present study also discusses a number of cases which the two models fail to describe efficiently. In addition, it offers a number of pedagogical implications for teaching English as a foreign language (TEFL), especially the writing skill.