شناسایی راهکارهای توسعه صادرات قطعات خودرو در ایران با رویکرد کارآفرینانه (مورد مطالعه: صادرات قطعات خودرو با استفاده از مدل جهت گیری کارآفرینانه)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48710;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 43
- تاریخ دفاع
- ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰
- دانشجو
- فرزاد معظمی
- استاد راهنما
- ابوالقاسم عربیون
- چکیده
- در این پژوهش، وضعیت صنعت قطعات خودرو کشور از حیث صادرات قطعات خودرو به بازارهای جهانی، بر پایه مدل سوگیری کارآفرینانه یا جهتگیری کارآفرینانه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. یافته ها و نتایج این تحقیق، آگاهی ما را نسبت به اهمیت و اولویت مشکلات پیش روی صادرات قطعات خودرو افزایش داده، عواملی را که بعنوان رفع مشکل و موانع در امر صادرات قطعات خودرو ایران به بازارهای خارجی مطرح هستند شناسائی نموده و اهمیت این عوامل را از حیث میزان اثرگذاری بر روند صادرات قطعات خودروی ایران مشخص می نماید. در پایان، پیشنهادها و راهکارهایی برای بهبود و ارتقاء وضعیت رقابتی صنعت قطعات خودرو ایران و فائق آمدن بر مشکلات و موانع صادرات آن ارائه گردیده است. این تحقیق بصورت آمیخته (کمی و کیفی)، صورت گرفته و در بخش کیفی برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده نمودیم. سپس روایی آن را از طریق ارزیابی نتایج بدست آمده موثق و قابل اتکا بررسی نمودیم. برای پایایی مصاحبه نیز پس از کدگذاری مصاحبه ها با کمک یک محقق دیگر، درصد توافق درون موضوعی که بعنوان شاخص پایایی تحلیل کیفی است را بکار گرفتیم. پژوهش حاضر در بعد کمی با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان کارشناسان صادرات قطعات خودرو و بصورت توصیفی-پیمایشی انجام یافته است. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوایی استفاده می گردد که با نظر متخصصین و کارشناسان صادرات خودرو و قطعات آن در مورد پرسش ها و چگونگی بهبود آنها مورد تایید قرار گرفت و به منظور تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ که برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند، استفاده گردید. تجزیه و تحلیل بخش کیفی تحقیق با توجه به تحلیل تم و پس از کدگذاری باز، انتخابی و محوری صفات و مقوله ها انجام پذیرفته است. در بخش کمی ابتدا توسط ضریب همبستگی پیرسون به بررسی رابطه بین عوامل مدل مفهومی تحقیق پرداخته ایم، سپس توسط آزمون t به تجزیه و تحلیل میانگین یک گروه یا جامعه پرداختیم. واژگان کلیدی: جهتگیری کارآفرینانه، صادرات، قطعات خودرو، استراتژی رقابتی
- Abstract
- In this research, we will study the situation of auto part industrial in Iran from the export view to the Globe on the base of entrepreneurial orientation model. The results of this research will improve our knowledge about the importance and priorities of the problems of auto parts exportation to the world and it will identify the elements of the barriers, problems and the importance of these barriers which are against the exportation of auto parts from Iran to the Globe. At the end, There are some suggestions and procedures for the improving the exporting to the abroad markets from Iran and for dominating to the problems and obstacles. This research has been based on a synthetic (quantitative & qualitative) methodology and at the qualitative section, we use the interview for gathering the information, then with surveying the conclusion we found the justifiability. Also for the perpetuity of the interview, after giving codes to the interviews with helping from another researcher, we found the percentage of the internal validity agreement which is as perpetuity scale for qualitative analysis. This research has been done in quantitative dimension with using questionnaire among the experts of auto part export and with descriptive-survey method. We use the content validity For assessing the justifiability of questionnaire which was approved by auto part experts point of view about the questions and the way to amend them. We use cronbach’s alpha for identifying the perpetuity of questionnaire. the analysis of the qualitative section has been done after giving codes to the elements, categories and adjectives by theme method. In quantitave section, we survey the linkage between the elements of our conceptual model by pearson’s correlation coefficient. Then we analysis the average of a group, by student’s t test. Key words: entrepreneurial orientation, export, auto part, competitive strategy