عنوان پایان‌نامه

بررسی و نقد دیدگاه نینیان اسمارت در باب ابعاد دین و ارتباط بعد تجربی و عقیدتی



    دانشجو در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و نقد دیدگاه نینیان اسمارت در باب ابعاد دین و ارتباط بعد تجربی و عقیدتی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه دین
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2021ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52819
    تاریخ دفاع
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مسعود صادقی

    چکیده نینیان اسمارت از جمله متفکرانی است که با رویکردی پدیدارشناختی به مطالعه دین پرداخت و نقش مهمی در گسترش مطالعات دینی ایفا نمود. او پدیدارشناسی دین خود را به پدیدارشناسی جهان¬بینی¬ها گسترش داد و درصدد توصیف و تحلیل ادیان سنتی و جهان¬بینی¬های غیردینی بو. در این رساله برآنیم تا ضمن بیان طرحی کلی از نظریه دین او، مهم¬ترین عنصر این نظریه، یعنی ابعاد دین را، با تکیه بر کتاب ابعاد امرمقدس اوتوصیف کنیم.اسمارت الگویی هفت¬بعدی ترسیم می¬کند که شامل بعد آموزه¬ای، عبادی، اسطوره¬ای، تجربی، اخلاقی، اجتماعی و مادی است. اینالگوی هفت¬بعدی ما را یاری خواهد کرد تا اولاً درک بهتری از نظریه اسمارت به دست آورده و ثانیاً به مفهومی واقع¬بینانه¬تر از دین، نقش و مناسبات خاص آن در جهان امروز نزدیک شویم. در ادامه نیز برای درک هرچه بهتر دین¬شناسی اسمارت، به بررسی ارتباط دو بعد تجربی و عقیدتی، که در مطالعات دینی همواره محور توجه بوده-اند،خواهیم پرداخت. در این زمینه،رابطه وجودی این دو بعد را در پرتو نزاع دو جریان مهم در تحلیل فلسفی تجربه دینی، یعنی ذات¬گرایی و ساخت¬گرایی، و رابطه تجربه و تفسیر دنبالخواهیم کرد. اسمارت به عنوان یک ساخت¬گرا، باورها، یعنی بعد عقیدتی را، مقدم می¬داند، اما ساخت¬گرایی او تفسیری حداقلی از ساخت¬گرایی است و بدین لحاظ با ساخت¬گرایی امثال کتس و هیک متفاوت است.با وجود این¬که اسمارت تبیین در خور اهمیتی از دین ارائه می¬کند، اما بدین لحاظ که تعریفی مشخص از دین ارائه نمی¬کند و از سوی دیگر عناصری چون تجربه آگاهی محض را نیز تصدیق می¬کند، در معرض نقد قرار می¬گیرد.
    Abstract
    Abstract َ Ninian Smart was a thinker that studied religion with phenomenological approach and played an important role in the development of religious studies. He expanded his own phenomenology of religion to phenomenology of secular worldviews and went to describe and analyze both traditional religions and secular worldviews. In this thesis, along with expression of general plan of his theory of religion, we want to describe the most important element of this theory, according to his Dimensions of the Sacred. Smart draws a seven- dimensional model including doctrinal, ritual, mythic, experimental, ethical, social and material dimensions. This seven- dimensional model help us first to gain better perception of Smart theory and second to approach to more realistic conception of religion, its role and special relations in modern world. Then, in order to understand Smart theory of religion, we pay attention to relation of doctrinal and experimental dimensions which always have being center of attention. In this regard we follow ontological relation of two dimensions in light of dispute of essentialism and constructivism that are two major traditions in philosophical explanation of religious experience. Smart, as a constructivist, prioritize beliefs, namely doctrinal dimension, but his constructivism is minimal version of constructivism and differ from one of Steven Katz and John Hick. Despite the fact that smart offers a worthy explanation of religion, but he will be subject to criticism because on the one hand he doesn’t provide clear definition of religion and the other hand accepts elements like pure consciousness experience. Kay words: Analysis of Worldviews, Dimensions of Religion, Interpretation, Experience, Constructivism, Essentialism, Minimal Constructivism