عنوان پایاننامه
ارزیابی واکنش سرمایه گذاران نسبت به تغییرات سود سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت مالی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48609
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمود سالاری
- چکیده
- یکی از مفروضات اصلی بازار کارا این است که سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات دریافتی، واکنش منطقی بروز می دهند، اما مشاهدات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات دریافتی عقلایی نمی باشد. در بسیاری از مشاهدات واکنش سهامداران بیش از حد مورد انتظار و در بسیاری دیگر واکنش سهامداران کمتر از حد مورد انتظار گزارش گردیده است. در تحقیق حاضر، ما به بررسی واکنش سهامدران نسبت به دریافت اطلاعات و اخبار مثبت و منفی پیرامون سود سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می پردازیم. پس از آن تاثیر اندازه شرکت بر واکنش سهامداران اقدام به آزمون می نماییم. جامعه آماری تحقیق ما شامل شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1382 الی 1388 می باشد. نتایج بدست آمده نشان دهنده واکنش سرمایه گذاران به اطلاعات دریافتی پیرامون تغییرات سود می باشد که برای شرکت هایی که تغییر مثبت در سود خود گزارش نموده بودند واکنش کمتر از حد مثبت مشاهده گردید و برای شرکت هایی که تغییر منفی در سود خود را گزارش نموده بودند واکنش بیش از حد منفی مشاهده نگردید. در نهایت سرمایه گذاران شرکت های متوسط و بزرگ دارای واکنش بیش از حد مثبت نسبت به اخبار مثبت بودند ولی واکنش بیش از حد منفی نسبت به اخبار منفی پیرامون سود این شرکت ها تایید نگردید، از طرفی شرکت های با اندازه کوچک واکنش کمتر از حد به اخبار دریافتی مثبت و منفی پیرامون سود داشتند
- Abstract
- Despite the fact that one of the main hypothesis of the efficient market is that the investors react rationally to the market announcements, research show the investors’ reaction might be irrational. Many observations show over reactions while many other show under reaction behavior of investors. However, in this paper we research over reaction and udder reaction of investors toward positive and negative announcements in Tehran Stock Exchange. In the next step we check firm’s size effect on investors’ reactions. Our research sample is consisted of Tehran Stock Exchange firms from the year 1382 to 1388. Results show that there is evidence under reaction for investors to firms’ positive EPS announcements and there is no evidence of an overreaction to the negative EPS announcements. Finally, investors of big and average firms overreact to the positive EPS announcements but we didn’t observe any overreaction to the negative EPS announcement news for them. The results show that small size firms undererreact to the positive and negative EPS announcements. Key words: Overreaction, Under-reaction, Firm’s size, EPS announcement, Cumulative abnormal return