عنوان پایاننامه
بررسی فقهی تاثیر بیماریهای وراثتی در انحلال نکاح و بارداری
- رشته تحصیلی
- فقه شافعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2025ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52900
- تاریخ دفاع
- ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- ایران محمدی
- استاد راهنما
- جلال جلالی زاده
- چکیده
- چکیده دین اسلام در راستای تأمین مصلحت انسان¬ها به ویژه زندگی مشترک زوجین قبل از هر چیز سلامتی آنان را در اولویت قرار داده¬ تا جامعه¬ای سالم تشکیل دهند و در مقابل برای دفع ضرر هنگام وجود عیب و بیماری¬ که با این مصلحت در تضادند، احکامی را صادر کرده¬است. تأثیر بیماری¬ وراثتی به عنوان عیب در انعقاد، انحلال نکاح و بارداری می¬تواند احکام ویژه¬ای را به خود اختصاص دهد.با توجه به پیشرفت علوم و قدرت تشخیص عیب و بیماری¬های زن و مرد و آثار منفی آن¬ها در زندگی زناشویی می¬توان انجام آزمایش¬های پزشکی قبل از ازدواج را با استناد به دلایلی از قرآن، سنت و قواعد فقه ضروری دانست و حتی می¬تواند به عنوان یک حکم حکومتی و شرط اتمام عقد مطرح باشد.وجود بیماری وراثتی در هر دو یا یکی از زوجین از عیوبی سبب انحلال نکاح محسوب می¬گردد و زوجین به دلیل دفع مفسده از هم جدا می¬شوند و این جدایی بنا بر رأی حنفیه و مالکیه طلاق و بنابر رأی شافعیه و حنابله که رأی راجح نیز می¬باشد، فسخ است.هرچند ازدواج فامیلی به عنوان یکی از عوامل بیمار¬ی¬های وراثتی مطرح شده است شافعیه و حنابله ازدواج فامیلی را مکروه و مالکیه آن را مباح می¬دانند. رأی مالکیه با استناد به عدم نهی پیامبر (صلی الله علیه و سلم) و ازدواج فامیلی ایشان و غیر قابل استناد بودن "اغتربو لا تضووا" به دلیل موضوع بودن، ترجیح داده می¬شود. اما تحقیقات و یافته¬های اخیر پزشکی نشان داده¬ است که ازدواج فامیلی تأثیری در ایجاد بیماری وراثتی در نسل مادام که افراد خانواده از نظر وراثتی خالص باشند، ندارد که این مطلب تأییدی بر رأی مالکیه می¬باشد.بیماری وراثتی خطرناک که قابل درمان نبوده، با اصل بقا و انجام واجبات، متناقض و تهدیدی برای جان مادر باشد، عذر و ضرورتی است که جلوگیری از بارداری، تعیین جنسیت و اسقاط جنین قبل و بعد از دمیدن روح را با استناد به برخی قواعد فقهی مباح می¬کند البته اباحه مقید به ضوابطی می¬گردد که منجر به فساد نشود. کلید واژه: فسخ، طلاق، بیماری وراثتی، بارداری، اسقاط جنین، تعیین جنسیت.
- Abstract
- Abstract Hereditary diseae as a religious deficiency, excuse and necessity influences the conclusion and revocation of marriage and pregnancy and has special provisions. Referring to religious reasons, including the holly Quran, the Sunnah and ruls of jurisprudence for arbitrator, it is necessary to issue a rule in which who wishes to marry is required to do medical tests and consider it as completing condition of marriage. Hereditary disease, in either or both of the couple is considered a deficiency that revokes marriage and the couples will seprate to attract interest and eliminate corruption is separation is divorce according to Hanafyh and Malkyh and revocation according to Shafyh and Hnablh which is dominating opinion. In consanguinity Marriage Shafyh and Hnablh belive in abomination, and Malkyh in abahh zahryh in nadb that Malkyh opinion referring to the prophet who not only hasn’t forbidden it but he himself has done it also eghtarabu not tazuu is not hadith and its narrator is not known is prefferd. Ofcourse, recent medicalfindings has shown that consanguinity family and genetic disease has nothing to do whit hereditary disease in generation, as long as family members are pure in heredity. Widespread and serious hereditary disease,which can not be cured is contradictory to the survival, sustainability and performing imperatives of life and is a threat to mother’s life is a religious excuse an necessity which makes contraception sex determination. And abortion befor and after inspiration lawful according to jurisprudential rules this abahh is not absolute and it has some rules so as not to corrupt this opinion. Kay Word: Dominationg, Divorse, Heraditary Pregnany, Sex Determination, Obortion.